När Brott och straff sätts upp på Örebro teater finns det ingen motsättning mellan lek och allvar.
Dagens ETC
Brott och straff må vara en sliten berättelse, men historien om studenten som tror sig ha rätt att döda för det allmännas bästa har starka trådar rakt in vår hyperindividualistiska tid.
När den sätts upp på Örebro teater finns det ingen motsättning mellan lek och allvar.
Jenny Aschenbrenner
Text
Av: Fjodor Dostojevskij
Regi och dramatisering: Pontus Stenshäll
Scenograf och kostym: Richard Andersson
Ljud och musik: Simon Steensland
Maskdesign: Giovanni Indelicato
Medverkande: Malin Berg, Ludde Hagberg, Linus Lindman, Othman Othman, Alexandra Söderqvist*, Maja Thoresen*, Hans Christian Thulin.
*Praktikant från Teaterhögskolan i Malmö.
Scen: Örebro Teater
Längd: Tre timmar
Hur mycket kan man slita och dra i klassiker innan de går sönder och hur kul kan de bli utan att helt förlora sin klangbotten? När Pontus Stenshäll, som under sin tid på Göteborgs stadsteater både blev slaktad och hyllad för sin respektlöshet gentemot dramatikhistorien, nu gör ”Brott och Straff” i Örebro svarar han alldeles fint på den frågan. För ja, så här kan man leka med en berättelse utan att förlora dess kärna.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Jenny Aschenbrenner
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.