Hoppa till innehållet

Litteratur

Även vänstern är besatt av sin egen spegelbild

Bild: Rob Trendiak, Press (montage)

Dagens ETC

Naomi Klein förnekade länge att hon var ett varumärke. I sin nya magnifika bok ”Doppelgänger” inser hon hur fel hon hade, och dyker istället ner i samtidens självbespegling.

Men allt som dras in i försäljningens mekanismer tappar udden och dör, skriver Selma Brodrej.

Doppelgänger – En färd genom spegelvärlden

av Naomi Klein

Översättning: Ola Nilsson

Ordfront förlag

469 sidor

Tidigt i Naomi Kleins nya bok ”Doppelgänger” berättar författaren om ett samtal hon haft med sina studenter på universitetet. Hon undervisar i en kurs som heter ”Jaget som företag” där det personliga varumärkets genomslag och historia undersöks. Studenterna, som alla är i 20-årsåldern, får i uppgift av Klein att försöka minnas första gången de kom i kontakt med idén om ett personligt varumärke.

Naomi Klein är verkligen inte ensam om att – som vänsterskribent – vilja ha kakan och äta den
Om din framgång bygger på att göra ett ting av dig själv så kommer andra att tro att du är ett ting och behandla dig därefter
Klein lyckas galant teckna ett porträtt av en samtidsmänniska som är besatt av sig själv och sin kusliga dubbelgångare.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser