Greenwashing och innehållslur – här är finalisterna till Årets matbluff
Finalisterna till Årets matbluff.
Bild: Äkta vara
Dagens ETC
Luriga priser som indikerar lyx, bilder på svenska landskap för produkter från andra sidan världen och mandelskorpor utan mandel. För sjunde året ska antipriset Årets matbluff delas ut. Här är finalisterna.
Konsumentföreningen Äkta vara fick återigen in rekordmånga nomineringar till Årets matbluff. Hela 186 produkter. I de allra flesta fallen håller sig företagen på den lagliga sidan av marknadsföringen, men använder olika knep för att lura konsumenterna.
– Oftast finns svaret på baksidan av förpackningen, i innehållsförteckningen, säger Björn Bernhardson som är verksamhetsledare på Äkta vara.
Många nomineringar grundar sig på att människor köpt en produkt, och sedan hemma läser innehållsförteckningen i lugn och ro och upptäcker att den inte är som de förväntat sig.
– Företagen följer reglerna, men de är bluffiga och utnyttjar konsumenternas prekära situation när de tar snabba beslut då de handlar.
Nytt: luras med högt pris
Den vanligaste bluffen är att företaget ger sken av att en produkt till större del består av någonting som den bara innehåller lite av, eller ibland ingenting. Bland årets sex finalister finns flera såna exempel, som Mayo chipotle & lime som inte innehåller varken chipotle eller lime, Finskorpor Mandel utan mandel och tryffelolja som egentligen är högt prissatt solrosolja med aromämnen från andra växter, men ingen tryffel.
– Den är speciell eftersom den bluffar med priset. Det är en förpackning som nästan ser ut som en parfymflaska med bara en deciliter i, och så innehåller den bara solrosolja och aromämnen men priset är 195 kronor. Vi ska tro någonting om innehållet utifrån priset, det är lite nytt.
En annan trend föreningen ser är att fler nomineringar har miljö- och klimattema, alltså handlar om att företag greenwashar sina produkter. Ett exempel är en förpackning med sjöbodar i skärgårdsmiljö, fast innehållet kommer från Chile och dessutom har packats i Korea.
– Vi har sett flera exempel bland nomineringarna och två tog sig till final. Arla som märkt sin produkt som klimatneutral är ett typexempel på det, och sen Abbas blåmusslor. Det som sticker i ögonen där är att produkten farit över jordklotet, säger Björn Bernhardson.
Tävlingen Årets matbluff börjar idag den 17 januari och är öppen för omröstning fram till den 24 januari. Vinnaren presenteras den 26 januari.