I det påstått genuina tror vi att vi känner igen oss. Alltså uttrycker vi vårt stöd med likes och lystrar till uppmaningar som ”Spara inlägget för dålig dagar”. Sådant som ses som god vilja och pepp, men vars egentliga syfte är att skapa mer av det engagemang som är ett kapital för influencern. Engagemang lockar sponsorer, det är vad de frågar efter inför ett samarbete. Det är inte i sig problemet.
Problemet uppstår när aktivismen mot rådande skönhetsnormer, ägs av influencers som redan tillhör normen. När aktivismen utesluter de som främst lider av förtrycket. Samma personer som upprätthöll normen i klassrummen, är idag de influencers som nu tagit ledningen i kroppsaktivismen.
Klassrummen har bara bytt skepnad. Publiken är densamma. Alla vi andra som fortsätter att drabbas av känslan av otillräcklighet när vita, smala, hårfria influencers trycker upp små veck på magen och visar armhålor med få ljusa strån. De framställer sig som frigjorda, rentav modiga, medan publiken ser en kropp som de i hemlighet drömmer om.
När influencers anser sig frigöra kvinnor från rådande normer, är sanningen exakt det motsatta. I samma andetag förtrycker hen ännu mer de stora delar av sin publik som inte platsar i rådande normer. Det kallas kapad aktivism.
Influencern är inte tjock och hårig. Hens frigörelse är inte en frigörelse för massan. Det är aktivism som upprätthåller patriarkatets normer, en vit aktivism. Aktivism som vägrar ta kritik som i bästa fall svarar “tack för din input” och sedan fortsätter i samma spår i nästa inlägg.
Kroppsaktivismen är välkommen och behövs. Men inte på bekostnad av följarnas mentala hälsa. Inte en skenhelig aktivism som vägrar tillskansa sig kunskap.
Varför gör influencern så? För att hen tjänar pengar i patriarkatets namn. Hen får pressutskick på rakhyvlar i feminismens namn. Rakhyvlar som sedan köps av den som avviker från normen. Den som hade gjort allt för “guldfärgade” strån. Som ställer tillbaka rakhyveln bland blekmedel, vaxburk, strips, trådrulle, tändare, slipsten, epilator, pincett, med mera, som ska ta bort håret. Som lagt otaliga timmar, kronor och smärta för att en endaste gång kunna följa med till badhuset och lära sig simma.
Det är mamman i tårar som skamset undrar vad hon gjort mot sitt nyfödda barn när hon såg de svarta hårstrån på ryggen. Var barnet dömt till livslång mobbning?
Nioåriga flickan som vägrar gå ut en hel sommar av rädsla för att någon ska se hennes svarta, håriga armar sticka ut under den långärmade tröjan.
Studenten som valde bort körkortet för att kunna lägga 100 000 kr på permanent hårborttagningsbehandling.
Systern som till följd av internaliserad rasism kallas hårig gorilla av sina bröder, de som ger henne pojknamn och kallar henne för brorsan. Mostern som än idag inte kan simma och skyller på vattenskräck, för att hon aldrig kunde exponera sin håriga kropp inför de normativa kropparna i klassen.
Du vita, smala, hårfria influencer, om du menar det du påstår dig tycka, öppna upp för dialog. Ignorera inte de utsträckta händerna som vädjar till dig att inkludera.
Du vita, smala, hårfria influencer, det är inte som att vi själva inte försöker ta plats. På samma sätt som du ignorerar oss, ignorerar även plattformar, företag, redaktioner, algoritmer och konsumenter oss.
Vi ber dig att lyssna, att lyfta blicken och se utanför din egen kropp och att föra en inkluderande aktivism. Var en del av lösningen.
Vi ber också dig som följer den exkluderande kapade aktivismen att höja rösten, våga konstruktivt kritisera och ställa krav.
Nota bene: Budskapet avser att inkludera samtliga som inte tillhör rådande normer, men för enkelhet i text har fokus lagts på några.
////
Kawtar Chibli, @hijabisinsideout
Samtalsterapeut och Socionom
Aram Jajarmizadeh, @aram_jajar
Bid Manager
Tina Lindh, @mrs_lindh
Affärsutvecklare och Influencer
Atefeh Sebdani Jacobson, @atefeh_s.j
Affärsutvecklare, Föreläsare och Skribent