Eduardo Halfon skriver med briljans och med en skenbar lätthet, menar Jenny Achenbrenner.
Dagens ETC
Eduardo Halfon skriver en väldigt latinamerikansk prosa. En mosaik av historier om förtryck, frihetssträvan, våld och bildningsideal.
Det är det enda rimliga angreppssättet när världen man lever i är oöverblickbar.
Jenny Aschenbrenner
Text
Det är inte en slump att så många författare som trollar med formen och lekar med verkligheten kommer just från Sydamerika. När jag läser den guatemalska författaren Eduardo Halfons roman ”Canción” som nu kommit på svenska blir det så tydligt: Hur historia och litteratur följs åt, hur politiken läcker ut i konstnärliga uttryck och präglar hur romaner skrivs, inte bara vad de handlar om.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Jenny Aschenbrenner
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.