Richard Ford bjuder på en sista roman om Frank Bascombe. Mannen som är en mästare i konsten att utplåna alla sina behov och drömmar. Den obotliga romantiker som bor där inne någonstans måste tyglas. Det blir alldeles för smärtsamt annars.
”Allätaren”
Martin Engberg (Norstedts)
Martin Engbergs fängslande roman ”Allätaren” tecknar ett porträtt av en svårgripbar man. En hemmasittande Pettsonfigur som pratar med höns. En bildad jägare som vänder sig till veganismen. Ur hans berättelse sipprar rännilar av något skrämmande.
”Röd galla”
Donia Saleh (Bonniers)
”Röd galla” är en berättelse om dåliga mammor, gerillaliv i de kurdiska bergen och om smärta som går i arv med modersmjölken. Mostern Golan kedjeröker och får elchocksbehandlingar för att glömma, systerdottern Aya knegar i hemtjänsten och försöker navigera mellan nutid, dåtid och framtid. Donia Salehs poetiskt omstörtande roman är perfekt för den som en sen sommarkväll vill djupdyka i det såriga kvinnliga släktskapets röda mörker.
”Brandsommar”
Marit Sahlström (Ordfront)
Klimatflyktingar bor i mögelskadade hus med buktande fasader, mammor vid gränsen försöker muta gränsbevakare att smuggla in deras barn. Denna bladvändare till klimatdystopi tar avstamp i en skogsbrand i Hälsingland, där huvudpersonen Leonora bor. 15 år efter katastrofen försöker hon ta sig in i det brandhärjade zonen som myndigheterna bommat igen. Finns någon kvar i de kontaminerade byarna? Och vad hände med bästisen från tonåren som inte kom med evakueringståget?
”Ditlevsen, en biografi”
Jens Andersen (Natur & Kultur)
Hon ville ha allt: Männen, barnen, hemmet, tryggheten, kärleken, spänningen, pengarna, berömmelsen, erkännandet. Och allt fick hon. Men att behålla det var desto svårare. I den nya boken ”Ditlevsen – En biografi” tecknar Jens Andersen ett ömsint och tilldragande porträtt av den legendariska författaren Tove Ditlevsen.
”Yellowface”
Rebecca F Kuang (Bonniers)
Den misslyckade författaren June Hayward själ ett manuskript från sin mer framgångsrika asiat-amerikanska vän. Hon publicerar romanen under ett tvetydigt pseudonym som antyder att hon själv har asiatiskt ursprung. Bästsäljande ”Yellowface” är en satir över rasism, woke-kultur, blodtörstiga nätdrev och förlagsbranschens ytlighet. En roman i högt tempo som ställer frågan: Vem har egentligen rätt att skriva om vad?
”Bardomens kalla nätter”
Tezer Özlü (Weyler)
Den autofiktiva romanen ”Barndomens kalla nätter” förtjänar Tezer Özlü att nå en stor svensk publik – postumt, tyckte Dagens ETC:s kritiker som jämförde romanen med Lea Ypis ”Fri” och till Sylvia Plaths ”Glaskupan”. Under det politiskt dramatiska 70-talet följer vi Turkiets förändring genom filtret av en ung psykiskt sjuk kvinna. En pärla till bok där hopplösa stunder också rymmer plats för humor.
”I senaste laget”
Claire Keegan (Wahlström & Widstrand)
Lågintensivt katastrofalt relationsdrama. En lakonisk medelålders man lämnas av fästmön dagen innan bröllopet. Champagneberusad framför tv:n minns han de tillsynes vardagliga misslyckandena som ledde fram till uppbrottet. I sin novell får den mästerliga berättaren Claire Keegan 41 sidor att kännas mer djuplodande och känslomässigt intensiva än en tjock roman. En betraktelse över en omodern och ratad manlighet som vägrar se sina tillkortakommanden.
”Utge sig”
Saga Cavallin (Norstedts)
Saga Cavallins analys av autenticitetsbegreppet öppnar alla fönster på välbehövligt vid gavel. I "Utge sig" vädrar hon ut unkna värderingar och föråldrade fördomar; helt enkelt genom att inte ens känna vid dem.
”Den siste teaterdirektören”
Johan Hilton (Natur och Kultur)
Berättelsen om vad som hände teaterdirektören Benny Fredriksson är både känslig och laddad med politiskt sprängstoff. När han tog sitt liv i mars 2018, kort efter att ha anklagats för grova övertramp i sin roll som vd för Kulturhuset Stadsteatern, stannade medie-Sverige upp i chock. I boken lyckas journalisten Johan Hilton med den skickliga balansakten att både berätta om metoo:s nödvändighet och att samtidigt visa på hur en anonymiserad massa av vittnesmål kan vara en otroligt destruktiv kraft.
”Kungen av Nostratien”
Tony Samuelsson (Wahlström & Widstrand)
Redan i januari kom en av årets bästa böcker. Huvudpersonen Göran Frid är som en blandning mellan Björn Ranelid och Ulf Lundell, men en mer framgångsrik författare än båda tillsammans. När Frid hamnar i koma måste hans ofullbordade manus fyllas för att förlaget ska kunna ge ut ännu en storsäljare. ”Kungen av Nostranien” är en humoristisk idéroman om en mans medelålderskris och skrivandets villkor. En nyskapande och unik bladvändare.
”Silverkulor i svart natt”
Matti Ollikainen (Kaunitz-Olsson)
”Den mest självupptagna bok jag någonsin läst” konstaterade vår kritiker om Franska Trion-sångarens roman. Samtidigt ville han inte att Matti Ollikainens Proust-artade ältande skulle ta slut. I romanen följer läsaren ett berättarjag – av allt att döma baserat på Ollikainen själv – i en händelselös vardag i östra Göteborg. Tankarna går i cirklar runt ämnen som missbruk och sakers mening. Det är navelskådande, mörkt och alldeles alldeles underbart.
”Jag är ett fan”
Sheena Patel (Natur & Kultur)
Tonen är millenialgenerationens, en tripprapport från besatthetens mörkaste rum där vidöppna pulsådror hungrar efter nästa sil av bekräftelse, kärlek och sex. I ”Jag är ett fan” stalkar den dåraktigt förälskade huvudpersonen en kvinna på internet för att denna ligger med samma man som hon. Men brittisk-indiska Sheena Patel stannar inte vid den destruktiva kärleken utan tar sig också an politiken. Resultatet är en rasande samtidsroman med knivseggen riktad mot kön, ras, klass och makt.
”Nattens skola”
Karl Ove Knausgård (Norstedts)
Knausgård har, fyra vårar i rad, levererat glödande litteratur. Böcker som ger mening åt det meningslösa och får en att se världen den på nytt. I ”Det tredje riket” får läsaren umgås i nästan 500 sidor med en ytterst otäck protagonist, vilket inte gör boken mindre fascinerande. Romanen hör ihop med sviten som började med ”Morgonstjärnan” men går fint att läsa fristående.
”Rent hus”
Alia Trabucco Zerán (Wahlström & Widstrand)
Den välbärgade familjens dotter hittas död i poolen och hembiträdet Estrela har sett allt. Tjänstekvinnan behandlas som en ickemänniska, men är också en skarpsynt åskådare av sitt herrskaps dysfunktionella relationer. ”Rent hus” är en hypnotiserande baklängesthriller där prosan är laddad av ett lågmält ursinne. Hyllades i våras av en samstämmig kritikerkår.
”Löftet om en fest”
Jennifer Clement (Bonniers)
Jennifer Clements självbiografi om livet i New York på 70-talet skapar en intensiv känsla av att ha missat det roligaste som vår västerländska kultur lyckats åstadkomma hittills.
Det är så klart svåruthärdligt. Men låt dig smittas av livslusten.
”Baumgartner”
Paul Auster (Norstedts)
Den sista romanen av mästaren Paul Auster visar att han är en författare som är så mycket mer än den postmoderna coolnessen i genombrottsstrilogin.
Nu är han borta, men som vanligt hos Auster uppstår ett litet ljus mot slutet.