– Hemsidan exploderade ganska fort, vi hade inte riktigt räknat med det. Folk var väldigt arga över att det hade skapats en hemsida i Sverige som riktade sig specifikt till en grupp som inte var vita, det var ganska intressant, säger Mireya Echeverría Quezada.
Många välkomnade Rummet, medan andra blev enormt provocerade av tanken på sajten. Echeverría Quezada förklarar att de förstod att Rummets grundidé skulle skapa debatt efter de hårda debatterna om tårtan, Tintin och Lilla Hjärtat, men att den hetsiga reaktionen var oproportionerlig.
– Det kanske var lättare för de som var kritiska till den diskussionen att rikta och kanalisera sin kritik mot fyra unga tjejer i sneakers snarare än forskare som också pekar på att det råder strukturell rasism i samhället.
Vad tror du att Rummet har uppnått?
– Det är svårt att prata om Rummet som en isolerad händelse, vi betraktar oss mer som en kedja, en del av en större berättelse. Det är inte så att vi är först med någonting, däremot var vi några som fick väldigt mycket uppmärksamhet. Jag har svårt att säga att det specifikt är Rummet som har uppnått någonting, men vi har varit en del av en framflyttning av positionerna. Vi är resultatet av en massa människor som inte syns, deras kamp och deras arbete.
”Skönhet ett lågstatusämne”
Nu, nästan två år efter att idén till Rummet föddes, är Mireya Echeverría Quezada chefredaktör för just tidningen Bang och de fyra initiativtagarna till Rummet släpper en bok.
– Vi tycker egentligen att vi och en massa andra borde göra allting och att det finns de som borde låta bli att göra allting och låta oss göra det istället. Så vi tänkte att vi borde göra en bok och mejlade några olika förlag. Galago var först med att nappa.
Allting i boken Rummet är nyskrivet och uppdelat under rubrikerna ”skönhet”, ”karriär”, ”nöje”, ”relationer”, ”familjeliv” och ”burn book”.
– Allting är nytt, inget har sagts förut, men samtidigt har allt sagts tidigare.
Hur valde ni ut ämnena?
– Vi valde utifrån vad vi tyckte skulle vara med och rubrikerna är ganska breda. Det var också viktigt att ha med skönhet, eftersom det är ett lågstatusämne inom kultur- och samhällsdiskussioner, och att belysa olika politiska teorier och aspekter inom den rubriken.
– Att skriva om skönhet har låg status. Skönhet är kopplat till kvinnor och ytlighet. Men inom till exempel Bangs läsarkrets är det någonting väldigt viktigt, hur kroppar tas emot och hur man hela tiden laborerar med sitt utseende och sina kläder.
Echeverría Quezada menar att en kvinna ofta är medveten om hur olika föreställningar formas om henne beroende på vad hon har för kläder, vad hon har för frisyrer, eller till och med hur hon sitter.
– Detta gäller också i allra högsta grad personer som rasifieras på olika sätt, både kvinnor och män. Där laboreras det med klädsel för att komma in på klubben, för att folk inte ska tro att man är städerskan i ett sammanhang, till exempel.
”Vi pratar som folk gör”
En av de saker som är konsekvent med Rummet är ett personligt tilltal i språkbruk, format och referenser, både från de fyra initiativtagarna och från de många gästskribenter som deltagit både på sajten och i boken.
– Jag tror att det har att göra med att vi pratar som folk gör, det har blivit som ett grepp att inte ta fram kavajen och någon konstig rekvisita och formulera saker utifrån en viss position eller auktoritet, utan vi pratar bara som vi gör med varandra.
Personligt tilltal
Tilltalet och tillgängligheten har varit en viktig del av plattformen, säger Mireya Echeverría Quezada
– Det var en stor sak när vi startade Rummet att ta över vi:et, det finns ju alltid ett outtalat ”vi” i en berättelse och i samhället, och det är ofta den vita normativa medborgaren som är måttstock. Vi tänker fortfarande på det, man får programmera om, det blir lätt att man vänder sig till vita personer annars.
Vad händer med hemsidan nu?
– Tanken med den är att vi ska lämna över den till andra. De som vill ska få ta över och få tillgång till den så att den blir allas gemensamma. Det är en plattform som är lite etablerad och det är dumt då att kasta bort den.