En ny undersökning visar att nästan var femte konsument hade planer på att julhandla via de kinesiska lågprissajterna Temu och Shein.
Dagens ETC
Var fjärde person mellan 18–30 år lockas till onödiga spontaninköp av influencers. Samtidigt handlar en femtedel i samma åldersgrupp hållbart för att kunna visa upp det i sociala medier. Det visar siffror från återvinningsföretaget Stena recycling.
Karin Holmberg
Text
Köpmönstren i julhandeln har förändrats. Sedan pandemiåret 2020 har nätet tagit över som inköpsställe nummer ett för julklapparna. Förlorarna är butiker på hemorten. Det visar en konsumentenkät som branschorganisationen Svensk handel har genomfört. Undersökningen visar också att nästan 20 procent av konsumenterna hade planer på att julhandla via de kinesiska lågprissajterna Temu och Shein. De flesta var i åldrarna 18–24 år och 45–54 år.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Karin Holmberg
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.