Sveriges första röda dagstidning som tar gröna frågor på allvar.
Tidningen som varje vecka gör dig lite smartare.
Sveriges största och första husmagasin med ekoprofil.
Här samlar vi alla artiklar om Konsumtion.
Klimat
Uppmaningen: handla max fem nya plagg per år.
Shopping
Flickrummen svämmar över av billiga skönhetsprodukter – och vi föräldrar står handfallna.
Ibland är jag plågsamt medveten om att jag handlar för att tycka om mig själv lite mer.
Konsumtion
Systemförändringar för långsamma – förändring nödvändig nu
Experten: ”Du ska behandla alla plagg som om du har betalat mycket för dem”
Miljö
Vi måste börja normalisera att vara nöjda med det vi har.
Soft girls
Soft girls på Tiktok är inte så mycket hemmafrudrömmare som de är konsumenter.
Grafen i rapporten berättar att läget för klimatet är mycket värre än vad de flesta inser.
Det är dags för politiken att inse att konsumenter är förståeligt inkompetenta och behöver hjälp att navigera i djungeln av tjänster och produkter, skriver Maria Arkeby, från tankesmedjan Tiden.
Mode
Företagen unyttjar kvinnors större engagemang – ger i praktiken högre utsläpp
Slit- och slängsamhället har gjort mig till en ofrivillig lampsamlare. Det ska inte vara så här svårt att lappa och laga.
Vi vill nog egentligen inte att det ska vara billigare att köpa än att laga plagg, eller att vi ska subventionera renoveringar av fullt dugliga kök.
Teknik
Vem vill egentligen ansluta en norsk smart sexleksak till Spotify? I kassa prylar återspeglas en bisarr framtidsvision som måste mötas med hån och motstånd.
Kläder
Marknads- och PR-proffsen sadlade om, säljer elevers kvarglömda kläder på nätet: ”Kvaliteten är generellt hög”
Extra problematiskt för medier med seriös miljö- och klimatbevakning • Forskare: ”Tidningarna normaliserar en hög och farlig varukonsumtion”
Utsläpp
George Monbiot: Varför står miljardärer i vägen för åtgärderna som ska rädda planeten?
Jag ser alla plagg, alla prylar. Och så människorna. Hetsen, svetten.
Mötet
Han vill få oss att se hur farlig fossilreklam är. Det är hög tid för en motoffensiv, tycker den engelske miljöprofilen Andrew Simms, som i sin nya bok visar vägen mot fossilreklamens bannlysning.