I ett tjänsteyttrande som Dagens ETC har tagit del av skriver trafikförvaltningen att den höjda avgiften behövs för att avskräcka från plankningar och för att göra det mindre värt att fuskåka. När priset på SL-kortet går upp måste tilläggsavgiften följa med.
Nyligen presenterade styret ett budgetförslag med höjningar som innebär att ett 30-dagarskort i SL-trafiken kostar 1020 kronor. I yttrandet gör man en direkt jämförelse mellan priset för att åka fast och för ett års resande:
”Sedan 2016 har priset för 30-dagarskortet ökat med ca 22,8 procent enligt 2023 års prisnivå, då kostnaden för 30-dagarskortet uppgår till 970 kr. En prisökning är förväntad att ske fr.o.m. den 3 januari 2024 som skulle innebära att 30-dagarskortet uppgår till 1020 kr. Årskostnaden för en resenär som köper tolv 30-dagarskort uppgår fr.o.m. den 4 januari 2022 till 11 640 kr.
Med en tilläggsavgift om 1 850 kr innebär det att en fuskåkare måste ertappas och få sju tilläggsavgifter utskrivna på ett år, för att summan av tilläggsavgifterna ska överstiga kostnaden för ett års tillgång till hela SL-trafiken i Stockholms län. SL:s uppfattning är att en tilläggsavgift i storleksordningen 1 850 kr är skälig i jämförelse med biljettpriset.”
Höjning ska täcka miljonförlust
Under förra mandatperioden ökade antalet biljettkontroller och kontrollanter kraftigt. Syftet ska vara att motverka och avskräcka från fuskåkande, som trafikförvaltningen uppskattar kostar regionen hundratals miljoner varje år. Men kontrollverksamheten är dyr och går med miljonförlust.
”År 2022 uppgick kostnaderna inklusive kundförluster för SL:s kontrollverksamhet till 102,1 miljoner kr och intäkterna uppgick till 65,6
miljoner kr. Det innebär att SL:s förlust (merkostnader) för kontrollverksamheten uppgick till 36,5 miljoner kr.”
Om avgiften istället hade varit 1850 kr hade förlusten landat på 20 miljoner kronor. Skillnaden, och dämpningen av förlusten, ska väga in i att förslaget på höjning är skäligt, menar regionen.
Styrets samarbetsparti är emot
Vänsterpartiet tycker att avgiften är hög som den är, och kommer att lägga ner sin röst i omröstningen nästa vecka. Anna Sehlin är oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.
– Vi tror inte att en höjning kommer att göra att fler betalar sin tilläggsavgift eller att den kommer att verka så avskräckande. Den är redan hög och avskräckande. En avgift på 1850 kronor kommer inte att göra att fler känner att de vill eller ska betala.
Vänsterpartiet vill istället lägga över mer av betalningsansvaret på resenärerna.
– Man ska inte ha en så stor kontrollapparat. Inte så många biljettkontrollanter och spärrar. Folk ska kunna gå på i alla dörrar på bussarna. Vi ska visa medborgarna tillit. De som har råd kommer att betala och de som inte har råd, för det är många som inte har det, kommer inte att ha mer råd för att tilläggsavgiften höjs. Det är en tankevurpa.
Regionen ska lägga mindre pengar på kontrollapparaten och mer pengar på att sänka priserna, menar Anna Sehlin.
– Det är inte så svart och vitt när det gäller plankare och det är inte så enkelt för alla att ha råd.
Socialdemokraterna avböjer intervju och hänvisar kategoriskt till regionråd Anton Fendert (MP), som till Dagens ETC säger att det ”blir en konstig signal” om det med tiden skulle bli billigare att åka utan giltig biljett.
Varför lägger styret fram förslag om höjd tilläggsavgift?
– Kollektivtrafiken är ett solidariskt system. Genom att alla betalar skapar vi fantastiska möjligheter att transportera oss, som inte skulle finnas utan alla resenärer. Vi tycker då att det är rimligt att tilläggsavgiften för den som reser utan giltig biljett höjs i takt med inflationen och biljettpriserna.
Vänsterpartiet är emot förslaget, har styret förankrat förslaget med oppositionen för att få igenom det?
– Tilläggsavgiften för den som inte har giltig biljett har varit densamma sedan 2016. Givet inflationen och prisutvecklingen för biljetterna höjer vi nu avgiften, så att tilläggsavgiften följer kostnadsutvecklingen för biljetter. Det resonemanget tror vi att de flesta som vill bygga långsiktiga förutsättningar för kollektivtrafiken kan ställa sig bakom.
Enligt tjänsteyttrandet från Trafikförvaltningen kommer höjningen att täcka upp delar av miljonförlusten som kontrollverksamheten gör. Är det ett självändamål?
– Syftet är att säkra biljettintäkterna till kollektivtrafiken. Om vi inte gör det slår detta mot alla som använder kollektivtrafiken på så sätt att vi skulle kunna ha fler avgångar, lägre priser och billigare drift om alla betalade för sig.