Snart verklighet? New Weather, Cogito och Skiftet vill importera konceptet med ett nationellt kort för kollektivtrafiken.
Bild: Shutterstock (montage)
Dagens ETC
Tysklandsbiljetten har varit en succé. 49 euro i månaden kostar det att använda resa med kollektivtrafik i hela Tyskland, vilket gör att fler väljer bort bilen. Nu vill New Weather, Cogito och Skiftet importera konceptet till Sverige.
Vi har den inte framför oss, vi befinner oss mitt i den. Nu kräver klimatkrisen vår fulla uppmärksamhet, och experter bedömer att lösningar måste till på flera samhällsnivåer. I Sverige står transporter för en tredjedel av klimatpåverkan och av dessa går 90 procent att härleda till vägtrafiken. Det skriver den gröna tankesmedjan New Weather i en ny rapport om ett förslag på lösning: Sverigekortet.
Idén är att man med en biljett för 300 kronor i månaden ska kunna resa med lokal och regional kollektivtrafik i hela landet. Liknande förslag finns redan från Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Nu vill den progressiva rörelsen Skiftet och den gröna tankesmedjan Cogito – som har gett New Weather i uppdrag att skriva rapporten – att Socialdemokraterna följer efter.
– Det här skulle kunna vara ett utmärkt vallöfte inför 2026, säger Carl Dackeby, kampanjare på Skiftet.
”Populära klimatlösningar är möjliga”
Ett Sverigekort skulle inte bara ge fördelar i klimatväg, det skulle också innebära en jämlikhets- och jämställdhetsreform, enligt rapporten. Detta eftersom det främst är låginkomsttagare och kvinnor som reser kollektivt.
– Det skulle gynna folk som redan idag är beroende av kollektivtrafik, och som inte har tillgång till bil. Det är viktigt med en rättvis klimatomställning, säger Carl Dackeby.
Omvänt är det framför allt män och höginkomsttagare som gynnas av regeringens fossila subventioner, fortsätter han. Ett förslag på finansiering av Sverigekortet (ett pris på 450-500 kronor i månaden för resenären skulle uppgå till cirka 10 miljarder kronor i statliga utgifter) är således att slopa skattesänkningen på bensin och diesel, som väntas kosta staten över 20 miljarder år 2025.
– Det handlar också om att visa att det är möjligt med populära klimatlösningar som gör livet bättre för människor. Sverigekortet är en sådan lösning. Ofta pratar man om klimatomställningen som att det bara handlar om uppoffringar.
Förebilder utomlands
Sverigebiljettens främsta inspirationskälla kommer från Tyskland, där möjligheten finns att resa kollektivt i hela landet för 49 euro i månaden. Det finns också liknande system i Österrike och Portugal, samt är på gång i Frankrike.
I Tyskland har antalet passagerare i den regionala tågtrafiken ökat med upp till 25 procent sedan före pandemin. Samtidigt har antalet dagliga pendlingsresor med bil på minst 30 km minskat med 11,8 procent mellan juni 2023 och samma månad 2019. Cirka 5,9 procent av alla resor med Tysklandsbiljetten skulle annars ha gjorts med bil eller motorcykel.
Rapportförfattaren argumenterar för att kollektivtrafiken måste bli norm. Det räcker inte att elektrifiera fordonsflottan – privatbilismen måste ifrågasättas som sådan.
– Vi tycker inte heller att Sverigekortet bara ska gynna storstadsbor, som har ett stort utbud av kollektivtrafik. Det kollektiva resandet på landsbygden kommer också att bli enklare. Man kommer att ha möjlighet att samordna tidtabeller, och att resa mellan regioner blir mycket billigare, vilket skulle gynna just landsbygden väldigt mycket, säger Carl Dackeby.