Kostnaden för de miljöskadliga subventionerna är betydligt större än vad som framgick av Dagens ETC:s genomgång. Totalt handlar det om 56 miljarder kronor årligen, visar en rapport från Naturvårdsverket.
För två veckor sedan avslöjade Dagens ETC att de statliga subventionerna till fossila bränslen är dubbelt så stora som subventionerna till förnyelsebar energi.
– Det innebär att skattebetalarna stödjer en verksamhet som leder till katastrofala förändringar för livet på jorden, kommenterade Greenpeaces Emma Petersson.
En rapport som Naturvårdsverket gjorde 2012 visar att de miljöskadliga subventionerna är betydligt större än vad som framkom i granskningen. Sammanräknat subventionerar Sverige miljöskadlig verksamhet med 56 miljarder kronor årligen. Skillnaden i resultaten beror på att Naturvårdsverket innefattar alla utgifter som ingår i ”miljöskadliga subventioner” medan Dagens ETC endast räknade på subventioner till fossila bränslen. Exempel på poster som ingår i Naturvårdsverkets siffror är individers och företags skatteavdrag för resor inom arbetet och till och från arbetsplatser. Endast dessa står för totalt tio miljarder kronor årligen.
Jens Holm (V) har sedan flera år drivit frågan om ett stopp av de miljöskadliga subventionerna. Nyligen ställde han finansminister Anders Borg mot väggen i frågan under en interpellationsdebatt i riksdagen.
– Regeringen prioriterar kartläggningen och utfasningen av miljöskadliga subventioner. Det är en angelägen och kostnadseffektiv åtgärd mot miljöförstöring och mot klimatförändringar, svarade Anders Borg.
Liknande lät det när Dagens ETC intervjuade Hannes Carl Borg, sakkunnig hos it- och energiminister Anna-Karin Hatt (C) om subventionerna.
Jens Holm tycker att regeringens svar är lamt.
– Min känsla är att regeringen inte är intresserad av att fasa ut. De verkar inte kunna bestämma sig för vilka miljöskadliga subventioner som ska tas bort och istället för att genomföra en utfasning står Sverige kvar på ruta ett.
Skattebefriat flygbränsle
Jens Holm anser att industrins avdrag av koldioxidskatt, resebidragen till privatpersoner, samt avdragen för flyg- och fartygsbränsle är några av de subventioner som bör tas bort.
– Det är anmärkningsvärt att flygbränslet är helt skattebefriat. Jag förstår att Anders Borg inte kan avskaffa det rakt av, men han bör i alla fall driva frågan internationellt.