– Att subventionera fossila bränslen är att subventionera klimatförändringar, säger Emma Petersson på Greenpeace.
Sverige använder dubbelt så mycket av de gemensamma tillgångarna till användandet av fossila bränslen som till den förnyelsebara energin. Totalt sett handlar det om 26 miljarder svenska kronor årligen till fossila bränslen, visar siffror från OEDC som Dagens ETC tagit del av. Motsvarande siffra till den förnyelsebara energin är 12,3 miljarder årligen, enligt tidningens samanställning av regeringens siffror.
– Det här visar att det är samma grundproblem här som i resten av världen, att statsapparaterna pumpar in pengar i fossila bränslen. Regeringen har sagt sig vilja stoppa de skadliga subventionerna, men det görs uppenbarligen inte. Jag trodde faktiskt att Sverige var bättre än så här, säger Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.
Även Emma Petersson som arbetar med klimat- och energifrågor på Greenpeace reagerar på siffrorna.
– Det är fullständigt barockt. Det innebär att skattebetalarna stödjer en verksamhet som leder till katastrofala förändringar för livet på jorden.
”Dubbelmoral”
Emma Petersson tycker siffrorna är särskilt egendomliga i och med att Sverige är med i Friends of Fossil Fuel Subsidy Reform, en internationell sammanslutning som vill avskaffa alla fossila subventioner.
– Det är inget annat än dubbelmoral.
Störst skattesubventioner till fossila bränslen går till den dieseldrivna transportsektorn samt dieselanvändningen i skogsindustrin och jordbruket. Svante Axelsson tycker framförallt att de stora mängderna skattesubventioner till dieseltransporter är anmärkningsvärda.
– Dieseln är fortfarande något av en ”freerider” trots att den har en stor klimatpåverkan. En kilometerskatt på lastbil borde införas på både diesel- och bensinlastbilar.
Satsa på vågkraft
Svante Axelsson tycker att regeringen bör satsa på vågkraft, den havsbaserade vindkraften samt införa nettomätning på solceller.
– Det vore kanon om subventionerna kunde föras över från fossilt till förnybart, det skulle innebära en snabb förändring.
Även Greenpeace vill se fler subventioner till den förnyelsebara energin.
– De syftar till att skapa en marknad och efterfrågan för förnybar energi och på så sätt svara på både klimatambitioner och behoven att demokratisera, decentralisera och leveranssäkra energisystemet, säger Emma Petersson.
Pengar till sol- och vindkraft
Bland subventionerna till förnyelsebar energi ryms bland annat stöd till sol- och vindkraft, samt till elcertifikatsystemet för producenter av förnybar energi. En stor del av subventionerna går till energi- och koldioxidskattebefrielse till värmeverk som drivs av biobränslen och torv. Dessa finns även med i OECD:s siffror och räknas där som fossila bränslen.
– Jag tycker att det är rätt att värmeverken subventioneras. Men fram över skulle det vara bra om de delades in i farliga och ofarliga biomedel. Dock tycker jag inte att energiskatten bör vara undantagen – den bör ligga på all energi, säger Svante Axelsson.
När det gäller skattesubventionen till förnyelsebar energi går till de så kallade miljöbilar som drivs av diesel. Det tycker Svante Axelsson är fel.
– Vi anser att kraven för att en bil ska få kallas miljöbil och subventioneras måste skärpas.