Kollektivtrafik
Debatt: Stockholm behöver en rättvis kollektivtrafik
”Låt företag sponsra stationer, som i London”, skriver C-debattörerna.
Dagens ETC
Stockholms kollektivtrafik ska vara självklar – tillgänglig, pålitlig och prisvärd. Men under Miljöpartiets styre i Region Stockholm kostar en enkelbiljett 43 kronor – en av Europas dyraste. Tillsammans med regeringens bilvänliga politik blir bilen allt mer attraktiv.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Så länge kollektivtrafiken är mindre attraktiv än före pandemin tvingas regionen skära ner på kvalitet och utbud. Det minskar viljan att välja bort bilen. Ett moment 22 har uppstått, där stockholmare utan bil blir fast med en dyr och försämrad kollektivtrafik.
Föreställ dig Spotify Slussen eller Ikea Odenplan.
Vi vill se en kollektivtrafik där resenärerna inte bär hela den ekonomiska bördan. Med fem reformer kan vi sänka biljettpriserna och skapa en mer hållbar kollektivtrafik – för alla stockholmare och klimatet.
1. Mindre byråkrati, mer trafik
SL:s organisation är splittrad i flera dotterbolag med onödig byråkrati och kostnader. Genom att slå ihop dotterbolagen kan SL effektivisera driften och frigöra resurser till bättre trafik och lägre biljettpriser.
2. Låt reklamen finansiera resorna
Stockholm utnyttjar inte sin fulla potential för reklamintäkter. Fler reklamyta på stationer och fordon, digitala skärmar och folierade tåg kan öka SL:s intäkter. Låt företag sponsra stationer, som i London. Föreställ dig Spotify Slussen eller Ikea Odenplan.
3. Reformera resegarantin och satsa på punktlighet
SL:s dyra resegaranti bör riktas till pendlare med pendeltåg och regionaltåg som saknar alternativ. För tunnelbanan och busstrafiken räcker lagens minimikrav. Så frigörs resurser till punktlighet och underhåll.
4. Utnyttja fastigheterna bättre
SL och Region Stockholm äger stora ytor som kan hyras ut till butiker, kiosker och service. Paketautomater och caféer på stationerna skapar liv och ökade intäkter som kan sänka biljettpriserna.
5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.
Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.
Vi uppmanar Centerpartiet att ta ledningen. Miljöpartiet har inte tagit ansvar för nödvändiga reformer. Stockholm förtjänar en prisvärd kollektivtrafik.
Det är dags att sänka biljettpriset!
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.