Kollektivtrafik
Debatt: Egen regi enda vägen framåt för pendeln

Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd Region Stockholm, svarar SD.
Bild: Anna DrvnikDagens ETC
Vänsterpartiet har under alla år stått fast vid vår övertygelse om att kollektivtrafik drivs bäst av SL själva, vare sig det handlar om bussar, pendeltåg eller färdtjänst. Såväl resenärer som anställda skulle tjäna på det.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Vi har varit konsekventa i denna fråga, vi har röstat emot upphandlingar och drivit krav på drift i egen regi i våra förhandlingar med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet som styr i Region Stockholm. Tyvärr har vi varit ensamma i denna kamp, och intresset från andra partier svalt – åtminstone fram tills nu.
Nu finns ett unikt fönster att låta SL själva köra pendeltågen. Upphandlingen har havererat, och alla år av kaos med MTR vid spakarna borde få fler partier att inse att egen regi är den enda vägen framåt. Regionen har provat allt annat, och det har uppenbarligen inte fungerat. Stockholmarna förtjänar en pålitlig pendeltågstrafik utan mer strul.
Att Sverigedemokraterna nu försöker utmåla sig som regionens främsta förespråkare för egen regi är inget annat än absurt. Först 2024 dök skrivningar om detta plötsligt upp i deras budgetförslag – innan dess har de varit helt tysta i frågan. Trots det röstade de samma år för att upphandla pendeltågstrafiken, och när vi nyligen röstade om att avbryta upphandlingen valde de att lägga ner sina röster.
Det är uppenbart att deras påstådda engagemang bara är ett spel för gallerierna.
När trafiknämnden 2021 beslutade att ta bort tågvärdarna och installera kameror istället, röstade SD inte emot det. SD har heller ingen finansiering för att återinföra tågvärdarna i sin budget. Det är uppenbart att deras påstådda engagemang bara är ett spel för gallerierna.
Dessutom var de andra Tidöpartierna i regionen de som drev igenom avvecklingen av tågvärdarna, och vurmar starkt för upphandlingar. Att tro att SD skulle kunna få igenom sina krav i förhandlingar med de partierna är också helt verklighetsfrånvänt.
Vänsterpartiet har hela tiden haft en tydlig budgetpost för att återinföra tågvärdarna och har aktivt drivit frågan i våra förhandlingar. Vi röstade nej till att ta bort tågvärdarna och har gjort allt i vår makt för att få dem tillbaka. Att påstå att vi skulle vara opportunistiska i denna fråga är en grov förvanskning av historien – till och med för SD.
Vi välkomnar att fler partier nu talar om att ta tillbaka pendeltåget i egen regi, men det räcker inte att bara prata. Partier som inte är beredda att agera är i praktiken inget stöd för förändring.
Pendelkaoset måste få ett slut. Vi har tre år på oss att rädda pendeln och låta SL köra pendeltågen själva. Det behövs stabilitet och en långsiktig lösning som fungerar för framtiden. Vi har insett det, och vi hoppas att fler partier hoppar på tåget och förstår att egen regi är enda vägen framåt.
Relaterade artiklar
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.