Därför tvingades myndigheten avregistrera skeppet, ”då det innebär politiska problem för Panamas regering och för den panamanska flottan att lägga till i Europa”. Det innebär att Aquarius inte längre kan segla under Panamas flagga, vilket i sin tid tur betyder att skeppets arbete måste avslutas om ingen annan lösning kan hittas.
Italiens inrikesminister, Matteo Salvini från partiet Lega, förnekar att landet ska ha satt press på Panama. ”Jag kan inte ens riktnumret till Panama”, skriver han på Twitter. Det är dock oklart varför PMA skulle berätta om påtryckningar från Italien om sådana inte ägt rum.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
”Helt oacceptabelt”
Aquarius var det sista sök- och räddningsfartyget på Medelhavet som inte drevs av en stat. Det var i stället SOS Mediterranee i samarbete med Läkare utan gränser som ansvarade för Aquarius verksamhet.
– Det här är helt oacceptabelt. Vi fördömer politiseringen av situationen på Medelhavet. Detta besked kommer efter ekonomisk och politisk press på Panama från den italienska regeringen, det visar hur långt de är villiga att gå. Samtidigt kommer det att ha enorma konsekvenser för de människor som inte har en annan väg ut ur Libyen än att sätta sig på en farlig båt. Det här har ett pris som kommer att betalas i människoliv, säger Anna Sjöblom, medicinsk humanitär rådgivare vid Läkare utan gränser.
När beskedet om Panamas avregistrering nådde besättningen på Aquarius var skeppet mitt uppe i en räddningsinsats. Efter att ha hjälpt två båtar i sjönöd finns nu 58 överlevande ombord på skeppet, säger Anna Sjöblom.
– Nu finns två situationer att hantera – dels måste människorna som nu är ombord på Aquarius få komma i land så snart som möjligt och i en säker hamn, och dels måste vi få en lösning på flaggfrågan. Vi har bett regeringarna i EU om tillstånd att fortsätta med det arbete vi utför. Det kan ske antingen genom att Aquarius får segla under ett EU-lands flagg eller om det går att hitta ett annat sätt. Till exempel skulle de kunna motarbeta Italiens press på Panama. Vi behöver EU-ländernas hjälp med det här, och det är hela Europas ansvar att det nu byggs en mur genom Medelhavet.
Att korsa centrala Medelhavet har blivit allt farligare. Färre använder flyktrutten, men hittills i år har fler än 1 250 personer dött när de har försökt korsa havet.
– Räddningskapaciteten har också minskat kraftigt. Aquarius är det sista fartyget till havs som drivs av en frivilligorganisation och om det försvinner så finns det knappt någon räddningskapacitet kvar alls, säger Anna Sjöblom.