Han berömmer de steg som IF Metall har tagit i Sverige sedan den 27 oktober för att kämpa för ett kollektivavtal för verkstadsanställda, sammanhållningen mellan förbunden i LO:s paraplyorganisation och de blockader som redan har inletts och fortfarande planeras.
Det tyska förbundet beskriver IF Metalls svenska stridsåtgärder som en modell för stridsåtgärder på andra Tesla-anläggningar runt om i världen.
Samma problem i Gigafabriken
Elbilstillverkaren Tesla kritiseras också som arbetsgivare i Tyskland, det tyska fackförbundet IG Metall kampanjade nyligen för de anställda vid Gigafabriken i Tyskland, som ligger i Grünheide, i en veckolång aktion som inleddes den 9 oktober.
Under mottot ”Vi visar att vi är många” kom fler än 1 000 anställda till jobbet den 9 oktober med IG Metall-klistermärken på sina T-shirts, enligt facket. IG Metall fanns på plats för att prata med de anställda. Samtidigt bjöd Tesla på gratis mat till de anställda just den dagen och ställde upp matvagnar.
IG Metall såg detta som ett manipulativt försök att avskräcka de anställda från att prata med facket. Tesla vill inte heller teckna kollektivavtal i Tyskland.
Musk lovade löneförhöjning
Fredagen den 3 november besökte Musk personligen den tyska anläggningen och aviserade löneökningar. Efter en löneökning på upp till sex procent förra året ska lönerna höjas med ytterligare fyra procent i år. Årslönerna för produktionsanställda kommer också att höjas med 2 500 euro från februari 2024.
IG Metall hade välkomnat den planerade löneökningen, men noterade att Teslas lönebetalningar fortfarande ligger under den kollektivavtalade nivån inom fordonsindustrin.
Målet: En miljon bilar
Cirka 127 000 personer arbetar för elbilstillverkaren världen över, 11 000 av dem i Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg, cirka 30 kilometer sydost om Berlin. Bygget påbörjades i början av 2020. Biltillverkaren producerar för närvarande 4 000-5 000 bilar i veckan.
Detta innebär att företagets mål på 500 000 bilar per år vid den tyska Tesla-anläggningen ännu inte har uppnåtts. Musks företag har dock redan planer på att bygga ut fabriken till en kapacitet på en miljon bilar per år. För att uppnå detta vill företaget utöka anläggningen – och öka arbetsstyrkan till 22 500 anställda.
Dras med andra problem
Det finns två andra problem på Grünheide-anläggningen. Det handlar om hälsa och säkerhet på arbetsplatsen. IG Metall skrev om detta i ett pressmeddelande i oktober:
”I vissa delar av verksamheten leder detta till sjuktal på upp till 40 procent. Istället för att ta itu med orsakerna reagerar ledningen med att sätta press på de sjuka. Och de som fortfarande är friska uppmuntras att producera samma kvantiteter med färre anställda."
På en fråga från tv-kanalen RBB i oktober tillbakavisade Tesla kritiken om arbetsmiljön för de anställda – flera tyska medier rapporterade dock att antalet arbetsplatsolyckor hos elbilstillverkaren för närvarande ligger över branschgenomsnittet.
Det andra problemet: I september 2023 hade 26 miljöincidenter som bränder och kemikalieutsläpp orsakade av fabriken registrerats. Även om det hittills inte har uppstått några bestående miljöskador har miljöorganisationer uttryckt oro över detta. Detta beror också på att en del av Gigafactory-området ligger i ett vattenskyddsområde.
Inte aktuellt med blockad
Sympatiåtgärder från Tyskland för de svenska verkstadsarbetarna, såsom de som organiserats av norska Fellesförbundet, är dock inte planerade – delvis på grund av juridiska hinder.
Efter att Tesla försökt hitta andra sätt att ta bilar till Sverige efter tillkännagivandet av hamnblockaderna, övervägde det norska fackförbundet att stödja lönekampen i Sverige genom blockader, som E24 tidigare rapporterat.