Det är dags att förbereda sig för den stora striden. Inte böja sig, inte anpassa sig. Män som tränar hård kampsport och går MMA-matcher mot varandra, någonstans i Sverige. De är maskerade med balaklavor i Nazitysklands färger: rött, vitt och svart. Eller svenskt blågult. På kläder och flaggor står Aktivklubb. White Boys. Drogfri ungdom.
Det är i musikvideon till ”Scheideweg” (vägskäl), en ny singel från den tyska rapparen Azatro, som den svenska militanta nazistgruppen Aktivklubb syns göra sin grej. De förbereder sig för raskriget. Aktivklubb har pekats ut som inblandade i attacken mot ett antifascistiskt möte i Stockholmsstadsdelen Gubbängen i april 2024. Dagens ETC har tidigare kunnat avslöja att gruppen har övat närstrid i en grundskolas gymnastiksal, i en av Stockholms förorter.
Bengaler och ”Grattis Sverige”
I en scen i videon till ”Scheideweg” syns hur en stor grupp Aktivklubb-medlemmar står ovanför en motorväg i centrala Stockholm. De viftar med svenska fanor, tända bengaler och en stor flagga som det står ”Grattis Sverige” på. Allt till tonerna av tung hiphop på tyska. På två veckor har videon fått 40 000 visningar på Youtube, och 400 positiva kommentarer om patriotism och högerextrem kamp.
Azatro, som egentligen heter Jann Blumhoff, är del av det nynazistiska rap-kollektivet och skivbolaget Neuer Deutscher Standard, NDS, som har 38 000 följare på Youtube,. Nu på fredag släpper Azatro ett nytt album, på Spotify, Apple och Amazon.
”Spotify duckar samhällsansvar”
Hänvisningar till Nazityskland, kopplingar till en militant nazistisk kampsportsgrupp. I låten ”Der letzte Germane” sjunger Azatro om blå ögon, blont hår och stoltheten över att tillhöra den ariska rasen. Möjligen är det överflödigt, men för att vara helt säkra på saken får Dagens ETC det bekräftat av flera tyska experter: Azatro är fullblodsnazist.
På frågan om Spotify är okej med att upplåta plattformen till en nazistisk kreatör, svarar bolaget med tystnad. Istället hänvisar en talesperson till allmänna regler om förbud mot att uppmuntra till ”våld eller hat mot en person eller grupp av människor baserat på religion eller nationalitet”.
Huruvida Azatros musik omfattas av det förbudet förblir osagt, men talespersonen påpekar att musikvideon med Aktivklubb inte finns på deras plattform.
Tysken Thorsten Hindrichs, författare, forskare och expert på högerextrem musik, är inte förvånad över Spotifys svar. Han anser att bolaget duckar sitt samhällsansvar.
– Spotify är väldigt, väldigt långsamma när det gäller att ta ner högerextrem musik. Algoritmerna styrs inte av politiskt budskap. Det är mycket möjligt att människor som har fallit offer för högerextremt våld får nazistmusik i sina spellistor. Det är det egentliga problemet. Och att det bidrar till normalisering, att det blir normalt att det finns nazister på Spotify. Det borde inte vara normalt i något samhälle, säger Hindrichs.
Nära koppling till svensk nazism
Det vanligaste argumentet mot att ta ner musiken är att den inte nödvändigtvis är olaglig, säger Thorsten Hindrichs. Då blir det upp till bolaget att besluta om den ska få finnas kvar på plattformen. Videon till ”Scheideweg”, som i princip är en renodlad reklamfilm för den militanta nazistgruppen Aktivklubb, inleds med texten: ”Konstnären tar tydligt personligt avstånd från våld av alla slag”.
Är det så lätt för Hitlerdyrkare att undvika deplattformering? Nja. 2020, efter en flodvåg av protester från icke-nazistiska lyssnare, tog de stora plattformarna ner den tyska rapparen Chris Ares musik. Han är en av grundarna av NDS, Azatros skivbolag. Som knappast har blivit mindre högerextremt sedan dess – snarare tvärt om, enligt de experter som Dagens ETC har pratat med.
Och Azatros koppling till den militanta nazismen syns inte bara i musikvideor. Sedan en tid tillbaka förekommer reklam för den tyska rapparen i Telegramkanaler kopplade till Aktivklubb och andra vit makt-grupperingar.
Med tillräcklig upprördhet från icke-nazister tycks det alltså finnas en öppning. Tills dess upprepar Spotify, med ordet ”uttryckligen” i fetstil, att bolaget vidtar åtgärder ”mot innehåll som uttryckligen uppmanar till våld eller hat”.