En dryg månad kvarstår av Storbritanniens övergångsperiod med EU. Tidigare har experter sagt att ett handelsavtal måste vara klart absolut senast i slutet av oktober. Sedan var det mitten av november som var sista deadline. Nu är november snart slut, det finns inte längre tid att formalisera och godkänna ett långtgående handelsavtal innan övergångsperioden är slut – även om det så klart går att förhandla fram ett senare – men förhandlingarna fortsätter. Och det talas om att ett avtal faktiskt kan vara klart denna vecka. Irlands premiärminister Micheal Martin sade i en intervju under måndagen att det nu bara hängde på politisk vilja.
Och det är inte omöjligt att viljan är starkare nu på den brittiska sidan än den har varit sedan premiärminister Boris Johnsons kontroversiella rådgivare Dominic Cummings lämnade Downing Street för ett par veckor sedan.
Om en överenskommelse nås kommer Europaparlamentsledamöterna att rösta om det via videolänk den 28 december, rapporterar The Week.
Åtta kilometer kö
Oavsett om ett avtal kommer på plats i tid eller inte så kommer årsskiftet att innebära en hårdare gräns mellan Storbritannien och andra europeiska länder, gränskontroll och tullkontroll. Gränskontrollen bestämde sig Frankrike för att testa i nio timmar på tisdagen. Resultatet märktes i form av en åtta kilometer lång kö på den engelska sidan av Eurotunneln, skriver The Guardian. Efter 1 januari kommer kontrollerna att vara noggrannare än testkontrollerna i veckan eftersom de franska myndigheterna då också måste undersöka mat, dryck och jordbruksprodukter samt göra ordentliga tullkontroller.
Det franska testet kom dagen efter att den brittiska regeringen bekräftade att de kommer att skeppa bajamajor till motorvägarna så att de kan ställas upp när köerna blir långa. I förra veckan meddelade den brittiska regeringen också att i värsta fall kan köerna efter 1 januari bli mycket som 7 000 lastbilar långa på motorvägen som leder till både Eurotunneln och hamnen i Dover, där många fartyg på väg till Frankrike avgår.