En av de främsta måltavlorna för den Islamiska staten är shiamuslimer. Ett flertal svenskar har anslutit sig till organisationen och nu ökar oron för våldsdåd i Sverige bland landets shiiter. Och enligt forskare har en hetsande retorik mot gruppen blivit allt vanligare.
Enligt Säkerhetspolisen har ett ”betydande antal” svenskar anslutit sig till den Islamiska staten (IS). I Syrien och Irak riktar terrororganisationen kraftigt våld mot shiamuslimer, som man menar är otrogna och har avfallit från islam. Bland svenska shiiter ökar nu oron för att personer som anslutit sig till eller på andra sätt stöder IS och liknande grupper kan utföra våldsdåd här i Sverige.
– Med tanke på den retorik som förs, och den ideologi som ligger bakom, känns det som att något skulle kunna hända när som helst. Man vet inte vad de personer som stridit för exempelvis IS har i åtanke när de återvänder till Europa, säger Mohamed, som egentligen heter någonting annat.
Han är shiamuslim, och vill vara anonym på grund av risken för hot eller påtryckningar. Mohamed menar att hetsandet mot shiiter blivit vanligare.
– Man ser det i flera sammanhang, bland annat på sociala medier. En vanlig ståndpunkt bland de här extrema personerna är att vi skulle vara någon form av femtekolonnare som styrs av USA. Sedan ska man också komma ihåg att även sunnimuslimer som inte stöder exempelvis IS ideologi också drabbas, säger han.
Haider Ibrahim, ordförande för Islamiska shiasamfunden, känner också igen den oro som finns i gruppen.
– Det finns en ökande rädsla att något skulle kunna hända. Och det är klart att risken finns, men det är svårt att veta exakt hur stor den är, säger han.
Vanligare med polemisk retorik
Att retoriken mot shiamuslimer blivit hätskare bekräftas av forskare. David Thurfjell, professor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola, och Göran Larsson, professor vid Göteborgs universitet, publicerade i höstas en studie om shiamuslimer i Sverige.
– De senaste åren har man kunnat se en eskalerande polemisk retorik från både sunnitiskt och shiitiskt håll. Och IS lär knappast göra situationen bättre. Men hetsandet är nästan aldrig sanktionerat av genuint rättslärda på endera sidan, som istället försöker lyfta fram enighet och broderskap, säger David Thurfjell.
Göran Larsson menar att situationen i Sverige och Europa i stor utsträckning påverkas av vad som sker i resten av världen, exempelvis Mellanöstern.
– I och med att vi lever i en värld med avancerad kommunikationsteknologi, så får händelser långt bort ändå konsekvenser för situationen här i Sverige. Man kan dra likheter till hur utvecklingen i Israel och Palestina leder till uppblossad antisemitism i Europa, säger han och fortsätter:
– När vi genomförde vår studie fick vi vissa indikationer på att några shiamuslimska grupper hade mottagit hot eller olika sorters anmärkningar angående sin tro. Företrädare vittnade om att ju mer olika konflikter tog fart i Mellanöstern, desto vanligare var det att man fick ta emot texter eller meddelanden som uppfattades som negativa.
Hetsande på sociala medier
I förra veckan rapporterade Dagens ETC att IS stöttas av svenskar i diverse sociala medier, bland annat på Facebook. I dessa grupper är tonen mot shiamuslimer genomgående hatisk. Ofta används begrepp som ”rafidah” (”renegaterna”, ”de som avvisar”, en nedsättande term om shiamuslimer) och våldet mot dem betraktas som helt rättfärdigat. ”Allah gav mujahideen rätten att terrorisera de som strider mot hans religion”, skriver en person.
Samtidigt försöker svenska shiamuslimer att bemöta hatet. En grupp på Facebook har skapats för att gemensamt anmäla sidor som sprider antishiitiskt material. I en annan grupp säger sig en person vilja gå så långt som att starta Hizbollah i Sverige, och skriver ”Hundarna har kommit och hotat vårt land Vi måste vara redo att försvara oss och den oskyldiga befolkningen.”
Haider Ibrahim vid Islamiska shiasamfunden vill poängtera att det inte rör sig om någon generell konflikt mellan sunni- och shiamuslimer.
– Det handlar om marginaliserade extremistgrupper och -personer som försöker hetsa upp stämningen och spä på våldet.
Han tror att det behövs ett ordentligt arbete för att motverka utvecklingen.
– För att lösa problemet i grunden måste man gå på djupet med det här, och komma till rätta med själva ideologin. Den stämmer inte alls överens med religionen, säger han.