BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
European forum for muslim women ”fördömer domen starkt” och John Dalhuisen, chef för Amnesty Internationals avdelning i Europa och Asien skriver i ett uttalade att tisdagens dom ger ”arbets-givare större spelrum att diskriminera kvinnor och män på grund av religiös övertygelse”.
– Människor behöver mer skydd mot fördomar, inte mindre, säger han vidare till tidningen Star.
Till samma tidning säger Amel Yacef, som är ledamot i Euro-peiska nätverket mot rasism:
– På ett effektivt sätt stänger domen ute alla muslimska kvinnor som bär slöja från arbetsplatsen. Det här är inget annat än ett muslimskt förbud enbart riktat mot privatanställda kvinnor.
Kläddesignern Iman Aldebe har arbetat för att modernisera och normalisera slöjan. Hon har gjort sig ett namn för att ha designat slöjor för bruk inom militären, på sjukhus och apotek, med målet att den muslimska kvinnan ska få en mer självklar plats på arbetsmarknaden. Hon tar emot domen med sorg.
– Jag har jobbat så himla hårt för att modernisera muslimskt mode och anpassat slöjan för att kvinnor lättare ska få anställning, och så kommer det här. Det känns som ett bakslag, säger Iman Aldebe till SVT Nyheter.
”Svårt att dra gränser”
Svenska kyrkans chefsteolog Cristina Grenholm tror att det blir svårt att anpassa samhället efter domen just för gränsdragningen: Vad är en religiös symbol och vad är inte det?
– Generellt så är det ju svårt att dra gränser mellan religiösa och etniska uttryck och personliga preferenser, säger hon.
Vad tycker du om domen?
– Jag kan förstå att man inom arbetslivet har gemensamma regler men det är ju en avvägning. Vi har religionsfrihet och den är viktig att värna, men vi måste också värna om den negativa religionsfriheten, att slippa religiös påverkan. Men det är problematiskt att det sekulära ses som det neutrala, det är ju också ett ställningstagande.
”Som andra attribut”
Christer Sturmark, som är ordförande för Humanisterna i Sverige, är lite försiktigare i sin kritik mot domen.
– För det första så ska arbetsmarknaden ha som grundregel att vara bejakande och tolerant mot klädattribut så länge det inte innebär några konkreta säkerhetsrisker. Det viktigaste här är att religiösa koder och attribut behandlas som andra attribut ur lagens synvinkel. Jag har ju till exempel ring i örat och hästsvans och om jag skulle få sparken för det hade jag blivit jävligt irriterad, men om jag jobbade vid en maskin där hästsvansen är en säkerhetsrisk får jag ju finna mig i det. Jag tycker inte att en slöja ska behandlas annorlunda än en ring i örat, säger han.