Det är tankesmedjan Transport and environment i Bryssel, där bland andra svenska Stockholm environment institute är en partner, som i en ny rapport visar att det riskerar att uppstå en ny järnridå i Europa – mellan länder som har ren respektive smutsig luft.
– Alla länder har lika stora rättigheter till ren luft, och dieselbilarna som inte accepteras i Tyskland eller Frankrike ska inte godkännas i Bulgarien eller Polen heller, säger Julia Poliscanova som är ansvarig för ren luft och fordon på Transport & environment.
Luftföroreningar exporteras
Det var efter den så kallade dieselskandalen där flera stora europeiska biltillverkare avslöjades med att ha fuskat med utsläppstester som dieselbilarna snabbt föll i popularitet i en rad länder i västra och södra Europa. Flera länder har skärpt sina regler för utsläpp för att få ner föroreningarna i stora städer.
– Andrahandsvärdena på dieselbilarna har sjunkit när fler och fler konsumenter har vänt sig ifrån dieseln efter skandalen, och när det blev känt hur smutsiga bilarna är. Folk är inte säkra på att de kan använda dem i framtiden, säger Julia Poliscanova.
Men de skärpta reglerna och det ökande antalet bytet av dieselbilar kan få oönskade konsekvenser i de länder som inte har lika strikta utläppsregler, menar hon.
– Det kommer att öka det redan existerande problemet att smutsiga begagnade bilar skeppas till Östeuropa när de nu blir ännu billigare. I länderna i Central- och Östeuropa finns inte liknande regler för utsläpp. Luftföroreningarna exporteras alltså bara, säger Julia
Efterlyser europeiska regler
I städer som Sofia är redan problemen med luftföroreningar väldigt stora. Men problemet skulle inte lösas genom att strunta i att skärpta utsläppsreglerna i västra europa menar Julia Poliscanova. Politikerna måste istället sätta press på de som sålt de smutsiga bilarna.
– Skulden ligger på biltillverkarna, de bör antingen åtgärda bilarna eller helt enkelt skrota dem. I många städer, till exempel Paris, har man inget annat val än att ta bort bilarna, men detta riskerar nu att spä på skillnaderna mellan olika länder inom EU, säger Julia Poliscanova.
Problemet måste nu upp på EU-nivå, menar man på tankesmedjan Transport & environment. Regler för dieselbilar i stora städer böra vara lika i alla EU-länder.
– Svaret måste vara europeiskt, vi har en gemensam inre marknad. I första hand ska tillverkarna åtgärda bilarna, men länderna ska också ha samma rättigheter till ren luft, säger Julia Poliscanova.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Att europeiska länder hittills inte har ställt högre krav på tillverkarna, vilket myndigheterna i USA gjort med till exempel Volkswagen, tror Julia Poliscanova har historiska orsaker.
– Eftersom vi i Europa har en väldigt speciell relation till biltillverkarna har myndigheterna inte gjort det som krävs, och istället skjutit över problemet till medborgarna och alla andra. Så nu har konsumenterna inget annat val än att göra sig av med bilarna, säger hon.
Luft på dagordningen
Miljöminister Karolina Skog träffar under tisdagen sina kollegor i EU, och Bulgarien som nu är ordförandeland har aviserat att frågan om ren luft kommer att stå högt på dagordningen. Dagens ETC har sökt Karolina Skog för en kommentar till de nya siffrorna, men hon har inte haft möjlighet att medverka.
I rapporten från Transport & environment framgår att den största delen begagnade bilar som sålts i Bulgarien hittills har kommit från Italien. Biltillverkaren Fiat Chrysler var en av de företag som avslöjats med störst brister i sina utsläppstester. Men i framtiden kan bilar från den svenska marknaden öka på andra handförsäljningen i öst till följd av de nya miljözonerna som beslutades av regeringen nyligen tror Julia Poliscanova.
Tankesmedjan Transport & environment har hittills presenterat siffror för Bulgarien men planerar att inom kort också räkna på hur situationen ser ut i övriga delar av Central- och Östeuropa.