– Den sista presidentdebatten hölls först nu, men ärligt talat finns inte många kvar som inte har listat ut om de föredrar Trump eller Biden. Till och med nyhetskanalerna har svårt att hitta väljare som velar. Den stora frågan är snarare huruvida väljarna kommer att rösta eller stanna hemma.
Under natten till onsdag rapporterade NBC att minst 31 miljoner amerikaner redan hade förtidsröstat med två veckor kvar till valnatten. Traditionellt är de som röstar i förväg till stor del demokrater, men Scott Goodstein varnar för att tolka in för mycket i det stora antalet förtidsröster.
– USA har fortfarande en så stor befolkning som kan gå åt olika håll, och ett så lågt valdeltagande att det bara behövs några procent för att ändra hela resultatet. När ett val ser jämnt ut i Europa kan man i regel inte gå ut och hitta 100 000, till och med en halv miljon väljare som inte hade tänkt rösta. Det kan man i USA.
Han påminner om 2016, då Hillary Clinton förlorade Michigan med 10 000 rösters marginal.
– Samtidigt var det miljontals som inte röstade eller röstade på en tredje part i delstaten.
”Pressar kyrkor”
Nu är huvudfokus både för de officiella kampanjerna och för kampanjerna som bedrivs vid sidan av dem att få så många på deras sida som möjligt att faktiskt rösta i valet.
– Republikanerna pressar evangeliska kyrkor att uppmuntra sina medlemmar att rösta samtidigt som de uppvaktar främlingsfientliga väljare utanför städerna. Jag själv driver nu en kampanj som sätter upp affischer och reklamtavlor i områden där många som annars inte röstar bor – speciellt där det finns många afroamerikaner, många med latinamerikansk bakgrund, många unga. Det är också grupper som till stor del röstar på Demokraterna om de röstar.
Goodsteins kampanj, Remember what they did, blåser upp citat från Trump och högt uppsatta republikaner om allt från BLM-protesterna och coronaviruset till ekonomin och behandlingen av migranter vid USA:s södra gräns. Kampanjen drivs utan kontakt med den officiella Biden-kampanjen genom en så kallad super PAC – en oberoende kampanjorganisation. Den är långt ifrån ensam.
– Vi är många som känner att vi inte vill förlita oss på Bidens officiella kampanj och hans kampanjstrateger, så vi har tagit saken i egna händer. Villkoret för att driva kampanjer genom super PACs är att vi inte får tala med kandidaten, och det är inget problem för mig. Som jag ser det handlar det här valet om gott mot ont.
Handlar om Trump
Oavsett om man ser det som ett val mellan gott och ont eller helt enkelt ett presidentval i mängden handlar årets val ovanligt mycket om en enda fråga – president Donald Trump.
– Valet handlar om huruvida Donald Trump har gjort ett bra jobb de senaste fem åren. Opinionsundersökningar visar att 56 procent av väljarna tycker att de har det bättre nu än inför förra valet. Samtidigt tycker 75 procent att landet är på väg åt fel håll, någonting som troligtvis har med behandlingen av coronaviruset att göra.
Därför är det avgörande om människor väljer att rösta i sitt eget intresse – eller i landets, säger Scott Goodstein.
– Men förutom coronaviruset ser folk att förtroendet för demokratin sjunker, rasismen och polisvåldet ökar, liksom ojämlikheten. Många tycker att det går åt fel håll för samhället, så mycket kommer att handla om huruvida de är villiga att rösta för samhället och inte bara sig själva – i så fall vinner Demokraterna.