BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Palermo är det sista stoppet innan den sista etappen av Ship to Gaza tar vid, en resa som tagit över två månader att genomföra. De fyra båtarna som konvojen består av har hittills lagt till i över femton hamnar runtom Europa. Alla utom en ska nu vidare till Gaza.
– Här i Italien har vi fått varma och solidariska mottaganden från lokala aktivister och gräsrotsrörelser. De har förberett program med alltifrån publika diskussioner, demonstrationer och konserter, säger Jeannette Escanilla, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och ordförande för Ship to Gaza till ETC.
Jeannette Escanilla berättar att i både Neapel och Palermo har båtarna fått besök av borgmästarna som gett sitt stöd. I Palermo kom också Palestinas ambassadör i Italien på besök till hamnen.
– Det byggs murar överallt men vi försöker bygga broar för Gaza. Vi använder oss av havet som är internationellt och som alla människor borde ha rätt till. Vi vill visa solidaritet genom konkret handling, blockaden måste brytas, palestinierna i Gaza behöver oss och därför tar vi med oss sjukvårdsutrustningen.
Andreas, 37 år och sjuksköterskestudent, står under den sista etappen bakom rodret till en av de svenska segelbåtarna, Falestine.
– I Frankrike och i Paris fick båtarna svårt att lägga till och polisen förföljde oss på vattnet. Samtidigt gav människor oss solidaritet längs med kajerna. Mitt starkaste minne är från Marseille och det fantastiska mottagande vi fick där, säger Andreas till ETC och fortsätter:
– Gaza idag är som ett enda utomhusfängelse, där två miljoner människor hålls instängda utan tillgång till rent vatten, elektricitet, jordbruksmark eller sjukvård. Blockaden måste upphöra och vi gör den fredliga aktionen för att visa solidaritet.
Han menar att trots att den svenska regeringen erkänt Palestina som stat, stannar stödet ofta i ord. Genom en lång seglats med stopp i många städer vill frihetsflottan uppmärksamma den humanitära nödsituation som råder i Palestina. Aktivister från hela världen har avlöst varandra på vägen och rest olika långa sträckor.
Tanken är nu att båtarna tillsammans med förnödenheterna ska överlämnas till en organisation som arbetar med barn och ungdomar i Gaza.
Längre bort i hamnen ligger flera andra båtar förtöjda, varav en större norsk före detta fiskebåt från sextiotalet. Herman Reksten, 28 år och från Oslo, är kapten på båten, som tagit fem månader att rusta upp inför resan. Detta är tredje gången han reser till Gaza för att bryta blockaden.
– Här i Palermo har vi fått genomgå ickevåldsträning för att vara förberedda på vad som väntar, säger han och fortsätter:
– Det är svårt att förstå hur politiker inte vidtar åtgärder mot Israel när vi ser allt stöd från de människor vi möter. Oväntat stöd från vanliga människor, som vill hjälpa.
I början av sommaren stängde Italiens nya inrikesminister Matteo Salvini hamnarna i Italien, till följd av landets flyktingfientliga politik. Medelhavet har under de senaste månaderna ytterligare militariserats.
– För mig som sjöman blir internationell solidaritet viktigt. Det sitter djupt hos mig att hjälpa andra människor på havet, därför måste hamnarna öppnas, också hamnen i Gaza som stängts och utsatts för blockad, säger Herman Reksten.
Awni Farhat, 29 år och från Palestina, har en master i konflikter och mänskliga rättigheter och är numera bosatt i Nederländerna. Han flyttade från Gaza 2015 för att studera.
– Jag har rest en lång sträcka med båtarna, men kan inte fortsätta från Palermo. Jag är den mest sårbara här, som till skillnad från de andra saknar rättsligt skydd, och vi vet inte vad som skulle hända om jag arresterades och ställdes inför israelisk militärdomstol, säger han och fortsätter:
– Jag som lyckats flytta för att studera känner att det är min skyldighet att agera. Det går inte att ha ett normalt liv så länge förtrycket i Gaza existerar.
När båtarna under söndagsmorgonen lämnar Palermo, förväntas de nå Gazaremsan inom tio dagar. Den norska båten lämnar Palermo redan under lördagskvällen för att mellanlanda i Messina, så att båtarna därefter kan sammanstråla och färdas i samlad konvoj mot Gaza.
Zohar Chamberlain är uppväxt i Israel men flyttade vid 34 års ålder till Spanien, där hon bott de senaste 14 åren. År 2016 organiserade hon ”Women’s boat to Gaza”. Det året kom båten hon skulle åka med inte iväg, och detta är första gången hon åker med själv på resan.
– Det är svårt att känna sig förväntansfull inför resan, snarare blir den här aktionen någonting akut vi gör för att världen ska få upp ögonen på vad som sker i Gaza. Jag tror att vi är förberedda och även om vi inte själva når fram kommer vårt meddelande nå världen.
IMORGON: "Kriget i Gaza"
2007 Israel och Egypten inför en ekonomisk blockad av Gaza vilket har skapat en humanitär kris i området
2008 Ship to Gaza bildas som en partipolitiskt och religiöst oberoende ideell förening som vill verka för en ökad respekt för de mänskliga rättigheterna, den allmänna folkrätten och ett initiativ för praktisk solidaritet med Gazas befolkning i Palestina.
Ship to Gaza tar kraftigt avstånd mot alla former av antisemitism och rasism. Syftet är att bryta blockaden av Gaza genom att enas oavsett nationalitet, religiös eller politisk uppfattning.
2010 I slutet av maj dödas nio turkiska passagerare och ett femtiotal skadas vid en våldsam stormning av ett av fartygen i den konvoj som Ship to Gaza ingick i.
2011 lyckas en båt komma iväg, men flera andra båtar blev strandade i Grekland då den grekiska regeringen inte lät dem lämna hamnen.
2012 seglade svenska Estelle till Gaza och beslagtogs på internationellt vatten.
2014 försökte istället en båt från Gaza nå Europa, ”Gazas ark”, men bombades av israeliska missiler.
2015 åkte den svenska fiskebåten Marianne till Gaza, och beslagtogs också den på internationellt vatten.
2016 genomfördes en ”Women’s boat to Gaza”. En av båtarna fastnade i Spanien, medan den andra beslagtogs på internationellt vatten utanför Gaza.