– I den lilla stad som jag kommer från finns det inte många tidsfördriv. Höjdpunkterna är dop och bröllop som är tillfällen för hela familjen att samlas. Det är svårt att komma ifrån att katolska traditioner är viktiga för många, särskilt när det inte finns något att ersätta dem med, berättar Nikola Maka till Dagens ETC.
Katarzyna Kwapisz, en 34-årig egenföretagare, fick nog i höstas. Hon var en av dem som då gick ut på gatorna för att protestera mot en dom som ytterligare inskränker möjligheten till säkra och lagliga aborter i Polen. Plötsligt såg hon fotbollshuliganer samlas utanför katedralen i staden Poznan.
– De skulle ”försvara” den från oss, från kvinnorna som demonstrerade! Vi blev tvungna att ta stora omvägar för att inte få stryk, säger hon. Kopplingen mellan kyrkan, politiken och ligisterna fick hennes blod att koka.
Kommer lämna Polen
Piotr Gniadek, 21, bor i en liten stad nära gränsen till Belarus och har fått nog av den bymentalitet med katolska förtecken som råder där.
– Alla ska hela tiden kontrollera varandra, från om man skickar sina barn till kyrkan, till vem man dejtar och vilken färg man har på håret.
För honom räcker det inte att gå ur katolska kyrkan; han tänker också lämna Polen. Oavsett om flytten bär till Turkiet och Tyskland så vill han inte komma dit och räknas som katolik.
De är några av tusentals personer som nyligen har lämnat Polens katolska kyrka, en procedur som också är känd som apostasi. Några exakta siffror på hur många som valt att bli apostater, eller avfällingar som det också heter, finns inte att tillgå. Däremot offentliggjorde kyrkan nyligen en undersökning som visar att de som lämnar framför allt är unga polacker som vill demonstrera att de inte accepterar kyrkans agerande.
Gränser för tacksamheten
Den katolska kyrkan sågs länge som en grundbult i det polska samhället. Det var en samlande kraft för polacker när landet på 1700-talet styckades upp av de närliggande stormakterna Ryssland, Preussen samt Österrike-Ungern och under 200 år försvann från kartan. Då definierade kyrkan var det var att vara polack, genom att stå för utbildning, traditioner och en känsla av solidaritet. Den tog en liknande roll under kommunisttiden och den polska påven Johannes Paulus II var en viktig förebild för många i motståndsrörelsen.
Men nu säger allt fler att det finns gränser för vilken tacksamhet den polska kyrkan förtjänar för sina historiska gärningar.
– Den polska kyrkan står idag utanför lagen. Präster som förgriper sig på barn flyttas bara runt mellan olika församlingar. Den skulle kunna hålla på med välgörenhet men istället uppviglar den till hat och splittrar befolkningen. Nej, en sådan ”gemenskap” vill jag inte ha något med att göra, säger Katarzyna Kwapisz.
– Det finns så många behov i vårt land, särskilt i vården som är katastrofalt underfinansierad. Istället är det kyrkan som varje år får 19 miljarder zloty (42 miljarder kronor) av staten. Kyrkan är redan den rikaste institutionen i landet och betalar dessutom ingen skatt, säger Filip Mettler, 28, som jobbar med marknadsföring på ett stort mediahus i Warszawa, och fortsätter:
– Det är inte bara dumt, utan också oansvarigt, att vara kvar i en sådan kyrka.
Svårt att lämna
Inom loppet av ett par månader har avfällingarna bildat en slags proteströrelse, särskilt som spridningen av covid-19-viruset i Polen har gjort det svårare att protestera på gatorna. Samtidigt är det inte alltid lätt att lämna kyrkan. Det kräver besök i såväl den församling som man är döpt i som i den man tillhör. I Facebook-gruppen ”Apostazja 2020”, som är en slags kunskapsbank för blivande avfällningar, kan man hitta tips på hur man hanterar präster som försöker förnedra, omvända en eller luras. En "crowdsourcad" karta rankar också församlingar efter hur lätta de är att göra med.
Varför ska man då utsätta sig för en sådan ritual, när kyrkan ändå inte erkänner att personer som en gång döpts kan sluta vara kristna?
– Inte ens om jag om konverterar till islam slutar kyrkan att se mig som katolik till den dag jag dör. Det gör mig arg och frustrerad att jag inte kan ändra på det, säger Katarzyna Kwapisz.
Andra känner att förfarandet spelar roll. Filip Mettler säger att han varken tror på gud eller kyrkans procedurer, och att han länge funderade på om en apostasi kan ses som en bekräftelse av kyrkan.
– Men sen tänkte jag att jag gärna vill vara med och förstöra kyrkans statistik. Idag pratar prästerna om att 95 procent av polackerna är katoliker och Polen därför ska förbjuda abort. Om många lämnar kan de inte använda det argumentet längre, säger Filip Mettler.
– Katolska kyrkan kan säga vad den vill, jag känner äntligen att jag slipper vara katolik. Det ger mig frid, säger Piotr Gniadek.