Paris är under attack. Ryska attackplan har enligt en film som sprids på Twitter bombat mål i närheten av både Palais Garnier och Eiffeltornet. Det sista som syns innan filmen abrupt tar slut är stora rökmoln över Port de la Concorde och tre jaktplan som i överljudsfart flyger över Seine.
Ovanstående rapport är naturligtvis falsk. Det manipulerade klipp med ovan beskrivna scenario som sedan ett par veckor valsat runt på Twitter, spritt bland annat av ukrainska försvarsdepartementet, som en varning till Europa för vad som kan hända om inte en flygförbudszon införs över Ukraina är det däremot inte.
Gammal strategi
Frågan är om det inte kan vara lite problematiskt – i värsta fall skapa panik – att visa en film som först efter 30 sekunder meddelar tittaren att det som visas är fejk. Nej, är svaret från Orla Vigsø, professor vid Göteborgs universitet och expert på kriskommunikation.
– Redan när man ser att det kommer bombplan över Paris ser man att att det inte är rätt. Dessutom skiljer sig inte filmen från det som till exempel svenska försvarsmakten gjorde 2019 i en kampanj om framtidens försvar där man också visade saker som ännu inte hänt. Visst, man hade inte med någon bombning av Stockholm, men det är en typ av strategisk kommunikation som funnits länge, säger han.
”Utnyttjar alla möjligheter”
Som exempel nämner han ”Daisy”, en reklamfilm skapad inför Lyndon B Johnsons presidentvalskampanj 1964 med syfte att visa atomkrigets fasor och som av många anses avgörande för hans jordskredsseger det året.
– Fejk i sig är inte problematiskt. Ett problem blir det först om det inte framgår att det är det, vilket det skulle kunna bli om man klipper ut filmen från sitt sammanhang. Men i det här fallet visar filmen något som vi alla redan skulle ha hört om ifall det hade varit sant.
Propaganda sprids nu från både ryskt och ukrainskt håll. Vad kan du säga om den som sprids från den försvarande sidan – finns det en risk att Ukraina kan ta i för mycket och att det slår tillbaka mot dem?
– Ukraina befinner sig i en desperat situation och de utnyttjar de möjligheter de har. De vill skapa uppmärksamhet, få folk att förstå vad som händer. Det är klart att det är propaganda, kommunikation med ett syfte, vilket med tanke på vad som försiggår är fullt förståeligt. Problematiskt skulle det bli först ifall myndigheterna skulle börja ljuga om dödstal eller liknande.