Till exempel fick 674 personer bärgas från en fiskebåt 19 mil utanför Italiens kust. Ytterligare 522 människor togs i land på Lampedusa efter att ha bärgats från totalt 15 båtar som var på väg mot Europa. På en båt som låg och drev till havs påträffades fem avlidna personer.
Under söndagen lyckades sjöräddningsorganisationen SOS Mediterranee med sitt fartyg Ocean Viking evakuera 268 migranter som befann sig på gummibåtar utanför Libyens kust. Flera av dem var barn och nästan ingen bar flytväst.
– De hade vistats timmar på havet rakt under en brännande sol. Vi var lättade att kunna sätta dem i säkerhet, säger Laurence Bondard talesperson för SOS Mediterranee till Dagens ETC.
Tiotusentals döda
FN:s internationella organisation för migration (IOM) uppskattar att 19 658, kvinnor, barn och män drunknat i försök att ta sig över till Europa sedan 2014. Migrantbåtarna är i de allra flesta fall underdimensionerade för att resa över havet. De flesta resor avgår från Libyen och Tunisien – ofta sista stoppet för många flyktingar som vill ta sig till Europa. Migranterna kommer från stora delar av Afrika och Mellanöstern där Afghanistan, Pakistan och Somalia sticker ut.
Efter ett avtal med Italien som backades upp av EU:s medlemsländer får Libyens kustbevakning sedan 2018 ekonomiskt stöd för att upprätthålla sjösäkerheten på internationellt vatten längs landets kustlinje. Avtalet om libyska sjöräddningszonen syftade också till att Libyen skulle bromsa flyktingströmmar till Europa.
IOM kritiserar Libyen för att bryta mot internationella sjöbestämmelser genom att strunta i att rädda migranter i sjönöd eller tillgodose deras basala humanitära behov. IOM kritiserar även EU:s länder för att inte bistå med internationell sjöräddning som täcker hela södra Medelhavet, med konsekvensen att många omkommer på havet.
Grävde ned spädbarn
Laurence Bondard berättar att människor hellre riskerar att drunkna på Medelhavet än att stanna kvar i ett land som Libyen där omfattande rättsosäkerhet råder, med ständigt återkommande rapporter om övergrepp och inhumana levnadsförhållanden.
– En mamma som vi en gång räddade från en båt berättade att när hon vistades i ett informellt flyktingläger i Libyen tog en ”vakt” hennes spädbarn som skrek och stoppade barnet i ett hål och täckte över med sand. När barnet nästan inte hördes eller syntes längre tog vakten upp barnet ur hålet igen och gav henne tillbaka barnet.
Laurence Bondard uppmanar alla länder i EU och Europa att ta sitt ansvar för den rådande situationen kring de farliga migrantresorna.
– Den dödliga bristen på kompetent sjöräddning längs denna sträcka måste få ett slut. EU:s medlemsländer måste omgående återinföra sök- och räddningsoperationer utan försening, säger han.
Vädret påverkar
En anledning till att en hel del båtar blivit upplockade, trots att antalet sjöräddningsaktörer är få, beror på att det för tillfället råder bra väderförhållanden. Samtidigt gör extremhettan i Medelhavsområdet att färden över havet blivit farligare.
Hittills i år har över 34 000 registrerade migranter kommit till Italien, vilket är 25 procent fler jämfört med samma period 2021, skriver tyska DW.
Över tusen migranter är strandade på italienska Lampedusa vars migrationscenter har en kapacitet att ta hand om 350 personer. FN:s flyktingorgan UNHCR har länge vädjat till att Europas länder att upprätta säkra resvägar och sjörutter över Medelhavet.
– Vi har hela tiden yttrat en önskan om att de som arbetar med ”search and rescue” måste få göra det och ta dessa människor snabbt till hamn. Det är politisk vilja som räddar liv och inte att bygga barriärer som gör det svårt att fly, säger Anders Aalbu, kommunikatör vid UNHCR i Norden och Baltikum.