Ryskt fartyg 2022.
Dagens ETC
Trots sanktionerna är oljan fortfarande avgörande för den ryska krigskassan. Genom sin skuggflotta skeppas mängder av ryskt bränsle ut i världen. Men i veckan röstade EU-parlamentet för ett förslag från bland andra Vänsterpartiet, som kan leda till att skuggflottan stoppas.
Karin Annebäck
Text
Tankers fyllda med olja, inte sällan i dåligt skick, med oklara försäkringar och oklara ägarförhållanden. De utgör inte bara en intäkt till den ryska krigskassan, utan även ett miljöhot. Trots att det snart har gått två år sedan EU:s sanktioner mot den ryska oljan infördes, har tusentals ryska oljetankers passerat genom Östersjön och ut genom Stora Bält det senaste året. Runt hälften av Rysslands sjöburna oljetransporter går den här vägen, och totalt handlar det om cirka tre miljoner fat per dag. Nu finns dock förhoppningar om att fartygen ska kunna stoppas. I veckan ställde sig EU-parlamentet bakom ett tillägg till en Ukraina-resolution, som Vänsterpartiet ihop med de finska och danska vänsterpartierna, lagt fram.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Karin Annebäck
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.