I november förra året, i samband med femårsdagen av terrordåden på rockklubben Bataclan och flera andra platser, chockade högerpolitikern Julien Aubert (Les Républicains) franska akademiker med en tweet:
”Vi kräver att Nationalförsamlingens ordförande skapar en faktakontroll gällande intellektuellt ideologiska överträdelser inom forskningen.”
Vad menade han? undrades det i kommentarerna. Ville han att den lagstiftande makten skulle styra forskarsamhället?
”Genomsyrar samhället”
I samma veva presenterades ett lagförslag med stöd av ministern för högre studier, Frédérique Vidal.Det förbjuder bland annat vissa slags studentprotester och ockupation av universitet, vanliga i Frankrike, med fängelse och höga böter som möjliga påföljder. I förslaget stod också att akademisk frihet enbart skulle få utövas ”med respekt för de republikanska principerna”. Detta fick dock strykas efter protester från forskare.
Men ministern har inte gett upp. I en intervju med veckotidningen Journal du Dimanche i februari talade hon om behovet av en ”sociologisk utförd lägeskontroll” av fransk forskning och förklarade vad hon menade med ”republikanska principer”.
– Islamvänsterismen genomsyrar hela samhället och universiteten är inte vattentäta, sa hon.
Vill identifiera aktivism
Uttalandet väckte kritikstorm men hon bad ändå Franska nationella centret för vetenskaplig forskning (Centre national de la recherche scientifique, CNRS) att sjösätta en utredning av förekomsten av ”islamvänsterism” på franska lärosäten för att skilja på ”akademisk forskning och aktivism”.
Ett upprop med 100 akademiker gick ut till stöd för ministern medan 2 000 andra forskare skrev under en offentlig protest.
Detta i samma veva som lagpaketet om just ”respekt för republikanska principer” gick igenom, vilket innehåller lagar om att föreningar, för att få föreningsbidrag, måste skriva på ett kontrakt om nämnda principer. Ett exempel på oacceptabel överträdelse är att kalla den franska staten ”islamofobisk”.
”Hot mot yttrandefriheten”
Rokhaya Diallo är journalist och en av Frankrikes absolut främsta antirasistaktivister. I motståndarnas ögon företräder hon ”islamvänstern” och anklagas vara medskydlig till terrorbrott. Författaren Pascal Bruckner anklagade henne på bästa sändningstid, för att i sin ”privilegierade ställning som svart och muslimsk kvinna” vara direkt ansvarig för terrordåd genom sina ställningstaganden.
– Man vill göra antirasismen i Frankrike till något kriminellt och menar att den som talar om till exempel islamofobi skapar incitament för terrorism. Att påkalla rasism och islamofobi, eller att som jag gjorde långt före terrordådet, kritisera innehållet i Charlie Hebdos satir, klassas som samröre med terrorism. Det är ett hot mot yttrandefriheten i yttrandefrihetens namn, säger Rokhaya Diallo till Dagens ETC.
Vänstern är med på tåget
Diallo skriver för amerikanska tidningar som Washington post, vilket inte ses med blida ögon. I Frankrike bygger skepsis till postkoloniala studier, genusteori och intersektionalitet på att det är hämtat från USA:s universitet: multikulturalism, ”wokeism” och ”cancel culture”. Enligt stora delar av fransk elit går det emot den franska universalismen där ”färgblindhet” och tanken att kön, ras eller religion varken får registreras, som i USA, eller diskuteras.
Kritik mot ”identitetspolitik” i till exempel Sverige uttrycks främst hos konservativ höger och extremhögern. I Frankrike är en stor del av den republikanska vänstern med på tåget.
”Blandar ihop koncepten”
Historikern och redaktören på vänstertidningen Marianne, Jacques Julliard, beklagar sig över den heliga allians han menar finns mellan ”islamismen och delar av nya islamvänstern”.
– Islamofobi är ett påhittat problem som aldrig har dödat någon, till skillnad från den mordiska terrorismen. Det handlar om antivita och antikristna idéer i grunden, hävdar han.
– Islamofobi dödar visst. Terror riktas mot muslimer men också i hatbrott mot kvinnor i slöja här i Frankrike. Regeringen blandar ihop koncepten. De är noga med att skilja på islamism och islam i sin retorik men dömer samtidigt ut muslimska seder som slöjan eller halalmat som islamistisk.Och nu vill de kriminalisera oss som påtalar det, säger Rokhaya Diallo.
Hennes kollega på Washington Post, journalisten och historikern James McAuley, skriver initierat om den franska universalismens bakgrund. Han har blivit anklagad för att ”inte förstå” på grund av att han är amerikan. President Macron själv sa i ett uttalande att amerikanska journalister ”inte förstår sig på den europeiska modellen”.
– Man använder USA och det luddiga konceptet islamvänster för att avfärda en rättfärdig kamp. BLM-protesterna i Frankrike är sprungna ur franskt polisvåld med rasistiska förtecken. En alldeles egen, fransk rasistisk historia. Många är okunniga om fransk sekularism, men vi är många som förstår och ändå är kritiska. Väldigt många är fransmän. Att det kommer från amerikanska universitet är väldigt bekvämt men falskt, säger James McAuley.
Ministern: ”Neutral utredning”
Över 600 akademiker har krävt Frédérique Vidals avgång för att äventyra den akademiska friheten. President Macron håller inte med utan menar att universiteten har problem och bör utredas men lovat att akademikernas frihet är helig.
– Det finns ingen anledning att gå i polemik. Det är en neutral utredning, hävdar ministern själv.
Utredningen ska presenteras de närmsta månaderna.