– Det beror på hur mottagningssystem och situationen för nyanlända ser ut i Grekland och Italien. I Grekland är det urusla mottagningsförhållanden och asylprövningen högst rättsosäker. I Italien fungerar asylprövningen i princip men mottagningssystemet har stora brister och det är svårt att skapa sig ett liv där. Därför vill de flesta vidare, säger Madelaine Seidlitz som är jurist inom flykting-, migration- och folkrättsfrågor på Amnesty.
Minimala lastutrymmen
Sätten att ta sig vidare genom Europa varierar stort, menar Madeleine Seidlitz. I takt med att flyktingströmmarna till EU har blivit större har de inre gränskontrollerna blivit fler, vilket försvårar för de som vill åka kollektivt. Det kan handla om passkontroller på tåg och bussar där kontrollanterna ofta fokuserar på de som ser ut att ha utomeuropeiskt ursprung. Att försöka åka bil norrut är vanligt, men då riskerar migranterna att fastna i passkontroller och skickas tillbaka.
– Att flyga går ju men kräver mest planering och resurser. Så det är många som försöker komma med långtradare eller tåg genom att hoppa ner från broar. Man har hittat migranter i minimala lastutrymmen på bilar i Europa, sådana man knappt visste fanns. Människor har fått lyftas ut dubbelvikta ur lastutrymmen, säger Madeleine Seidlitz.
Hoppar från broar
Ett europeiskt journalistnätverk har sammanställt databasen ”The Migrant Files” som visar unika data över migranter längs Europas gränser och antalet dödsfall vid olika platser. Av de som avlider längs flykten dör de flesta utanför EU:s gränser, men även inom Europa lurar livsfaror. I dokumentärserien ”Fosterland” som SVT sände i vintras träffar reportern Fredrik Önnevall flyktingar i Grekland som planerar att ta sig norrut genom att hoppa från broar ner på framrusande lastbilsflak. På samma sätt försöker många migranter ta sig till Storbritannien från Frankrike
Att hoppa ner på rullande lastbilar eller tåg måste ju vara totalt livsfarligt. Varför tar man den risken, varför söker man inte bara asyl i Frankrike?
– Det finns inget självklart svar. I Storbritannien finns flera stora diasporor från länder varifrån migranterna kommer. Det lär också vara lättare att få ett ID-kort och kunna arbeta och bygga ett liv där än i Frankrike, oavsett om man fått uppehållstillstånd eller ej. Men svaret kan vara så enkelt som att man kan språket eller har en kontakt där, och redan har tagit så många risker att en risk till inte känns som en lika stor grej även om man riskerar livet, säger Madeleine Seidlitz.
Du menar att migranterna blir avtrubbade inför livsfarorna?
– Ja, alltså det kan ju handla om personer som befunnit sig på flykt i flera år. Vi från Amnesty har träffat personer som uttryckt sig i stil med ”Jag har varit så nära att mista livet så många gånger att jag lika gärna kan ta den här risken också”.
Här dör migranterna
Nedslagen på kartan visar några exempel på var och hur migranter dött i Europa.
Grafiken baseras på databasen ”The Migrants’ Files”, som är sammanställd av ett europeiskt journalistnätverk. Via en interaktiv karta går det att se hur många flyktingar som dött på sin väg till Europa sedan millennieskiftet, och även var. De allra flesta av de 30 000 som dött når aldrig något EU-land. De röda prickarna visar var migranter dör och i vilken omfattning.
Nordvästra Spanien
Migranter försöker ta sig vidare norrut efter att ha anlänt till nordvästra Spaniens kust från Nordafrika. Minst 60 flyktingar och migranter har dött i regionen mellan 2000 och 2015. Bland annat dog en migrant 2008 när hen höll sig fast på undersidan av en turistbuss och blev överkörd av bussen under färden.
Bryssel
Minst ett tjugotal flyktingar har dött i Bryssel med omnejd de senaste 15 åren. Bland annat hittades en migrant i bagageutrymmet på ett flygplan från Gambia 2007, som hade frusit ihjäl under färden.
Eurotunneln mellan franska Calais och brittiska Dover
Mellan 50 och 100 flyktingar och migranter har dött här mellan 2000 och juni 2015. Migranter som sitter fast i flyktingläger i Frankrike försöker korsa gränsen till Storbritannien genom att försöka forcera tunneln som förbinder Calais med Dover. Många försöker kasta sig på godståg eller lastbilar i farten, en livsfarlig åtgärd. På senaste tiden har situationen blivit alltmer desperat då migranterna fruktar att Storbritannien kommer att sätta in militär gränskontroll inom en snar framtid, och vill forcera gränsen innan dess. Många har också dött av kross- eller kvävskador i försök att ta sig över i lastutrymmen på långtradare.
Grekland och Italien
Flera hundra flyktingar har dött mellan 2000 och 2015 när de försökt ta sig från Grekland till Italien. Inte sällan dör de av kvävning eller fryser ihjäl när de försöker ta sig över havet i lastutrymmen på färjor, gömda i fordon eller containrar.
Norra Grekland och Balkan
Att ta sig från norra Grekland till länderna på Balkan och vidare in i EU har blivit vanligare sedan EU:s inre gränskontroller ökat i omfattning. Minst ett trettiotal människor har dött mellan 2000 och 2015 när de försökt korsa gränsen från Grekland till Makedonien med bil, till fots eller genom att gömma sig i lastutrymmen på fordon.