Idag torsdag håller EU krismöte efter den senaste katastrofen i Medelhavet. Unionen vill försvåra för migrantsmugglare. Dagens ETC har intervjuat en av dem: ”Så länge kriget pågår finns det ingen risk att den här verksamheten försvinner.”
De kriminella nätverk som smugglar migranter har de senaste åren utvecklat en infrastruktur för att mot betalning frakta hundratusentals människor över Medelhavet. Majoriteten når sina destinationer: Grekland, Italien, Spanien, Frankrike. Men tusentals omkommer under transporten, på grund av osäkra båtar eller andra skäl, som törst eller köld.
Det är migranter från många olika länder som utnyttjas av smugglarna. Men statistik från 2014 visar att det framför allt var syrier som korsade Medelhavet, sett till hur många – 67 000 personer – som EU:s gränskontroll fångade upp.
Omsätter miljarder
Dagens ETC har intervjuat en smugglare som ingår i ett nätverk som tjänar miljonbelopp på att frakta just flyende syrier från Turkiet. Hans roll är att kontakta syrier, erbjuda dem nätverkets tjänster och sedan ta betalt. Priset kan variera. Många familjemedlemmar kan ge rabatt. Men han berättar att färden över havet generellt kostar motsvarande 10 000 kronor/personer.
Det innebär att smugglingen av syrier i fjol omsatte minst 670 miljoner kronor. Men då räknas inte transporterna som nådde Europa utan att stoppas.
– Kustbevakningen tar högst en av 20 transporter, säger smugglaren, själv syrier.
Bekräftar svensk koppling
Han är medveten om den debatt som har intensifierats i EU efter katastrofen som kostade uppemot 900 liv. Men han säger att han varken fruktar skärpt bevakning eller att EU ska satsa mer på att störa smugglarnas nätverk, till exempel genom att förstöra båtar före avfärd.
– Det finns alltid andra båtar vi kan köpa. Så länge som syrier måste använda oss för att ta sig till Europa kommer EU inte att kunna stoppa oss. Kriget fortsätter. Det kanske ger EU problem, men för oss betyder det mer affärer.
I svenska medier har det rapporterats om nätverken har kopplingar till Sverige.
– Vi kan transportera vem som helst vart som helst. Självklart finns det kopplingar till och kontakter i många av EU-länderna, inklusive Sverige.