För att få nys om hur det verkligen ligger till bakom stängda dörrar så utgav sig Greenpeace-aktivister för att vara headhunters, som letade efter framstående lobbyister i Washington. Exxon Mobils lobbyist Keith McCoy svalde betet och gav under “arbetsintervjun” information om hur bolagets lobbyverksamhet och taktik egentligen ser ut.
– Ingen kommer att föreslå en koldioxidskatt för alla amerikaner. Och den cyniska sidan av mig säger, ja, vi vet det. Men det ger oss en talking point som vi kan använda. Nämligen, vad är Exxon Mobil för? Jo, vi är för en koldioxidskatt, säger McCoy i filmen.
Anställer skuggrupper
I videon, som Channel 4 var först att ta del av, så påstår Exxon Mobils lobbyist att bolaget i hemlighet har kämpat emot klimatlagstiftningar. Bolaget ska även aggressivt ha motarbetat klimatforskning. Han säger även att oljejätten samarbetat med ”skuggrupper” för att bedriva och stärka förnekande av klimatkrisen.
Det handlar om år av kamp mot klimatforskning och försök till förändring – med målsättningen att maximera vinsten och aktieägarnas avkastning, enligt McCoy.
– Kämpade vi aggressivt mot delar av forskningen? Ja. Gömde vi vår forskning? Absolut inte. Gick vi med i några av dessa skuggrupper för att tillsammans arbeta mot några av de tidiga försöken? Ja, det är sant. Men det är inget olagligt med det, säger han.
Exxon Mobil ska även ha använt sig av tredje parter i sitt lobbyarbete, för att på så sätt dölja sin egen inblandning och slippa ta ansvar. När bolaget till exempel inte vill samtala med politiker – i exempelvis en utfrågning – så skickar det istället andra personer som får prata och svara på jobbiga frågor. McCoy kallar dessa personer för ”piskpojkar”.
Stoppat klimatsatsningar
24 juni enades USA:s president Joe Biden och en grupp bestående av senatorer från båda landets partier om en miljardsatsning på landets infrastruktur. Men propositionen såg annorlunda ut när Biden först la fram den. Den godkända versionen saknar nästan helt de klimatsatsningar som presidenten tidigare pratat om och kostar mer än en biljon dollar mindre.
Demokraterna har en väldigt liten majoritet i senaten. När några enstaka demokrat-senatorer sade sig ha politiska anledningar att vara emot Bidens tidigare proposition krävdes denna nya lösning. Men hade Exxon Mobil även en hand med i spelet här?
Keith McCoy förklarar att han i sitt arbete pratade med senatorer om just Bidens infrastruktursatsning. Han arbetade för att senatorerna skulle begära att klimatsatsningar antingen skulle tas bort från prepositionen eller att de skulle försvagas.
McCoy säger att det finns 11 senatorer som är ”viktiga” för Exxon Mobil. Bland dem så finns bland annat demokraterna Joe Manchin och Kyrsten Sinema, som båda gick emot partilinjen och istället stod bakom den bantade satsningen med mindre fokus på klimatet. Keith McCoy kallar Joe Manchin för “the kingmaker” i senaten och påstår att han har möten med Manchin och hans stab veckovis.
Lögn om koldioxidskatt
Exxon Mobils offenliga stöttande av en amerikansk koldioxidskatt kan tyckas förvånande på ytan i och med att det skulle beskatta deras egen verksamhet. Men allt är bara vara en medveten fasad, enligt McCoy. Han ska, enligt Channel 4, påstå att bolaget offentliga stöd av en koldioxidskatt sker med anledning av att de aldrig tror att det kommer bli av. På så sätt blir det bara ett enkelt sätt att tjäna pluspoäng.
– Det kommer inte att bli någon koldioxidskatt. Jag har alltid sagt det, och jag har jobbat med frågor om klimatförändringar i tjugo år. Det är mycket prat om det men i slutändan så kommer det att krävas politiskt mod, politisk vilja för att något ska ske. Och det existerar bara inte i politiken. Det gör det bara inte, säger han.
En pressperson för oljebolaget säger i en kommentar till Channel 4 att Greenpeace har fört en flera decennier lång kampanj mot Exxon Mobil och deras bransch, med falska påståenden och olagliga handlingar. Bolaget påstår även att all deras lobbyism sker inom lagens ramar och offentliggörs varje kvartal.
ExxonMobil uppger även att de har stöttat klimatforskningen i flera årtionden.
”Vi har tydligt stöttat en effektiv, ekonomiskt pris på koldioxid som den bästa vägen att nå målen i Parisavtalet. Även om det inte finns något brett stöd för en skatt, så diskuterar vi aktivt och offentligt andra alternativ, inklusive bränslen med lägre koldioxidutsläpp och andra sektorbaserade metoder som skulle ge en enhetlig, förutsägbar kostnad på koldioxid.”