Över 300 000 människor har flytt från Libanon till Syrien de senaste veckorna.
Bild: Hassan Ammar/AP/TT
Dagens ETC
Desperationen växer i Libanon. Sedan Israels attacker trappades upp för drygt två veckor sedan har över 300 000 personer flytt in i Syrien. I fredags bombade Israel den stora vägen in i Syrien från Libanon och det är ännu osäkert när den kan öppna igen.
På sociala medier cirkulerar samtidigt reklam om dyra och alternativ vägar ut ur Libanon.
Där motorvägen var finns nu en krater som är flera meter bred. Kratern är omgiven av grå rasmassor och trasig asfalt. Den israeliska attacken skedde inne på libanesisk mark, men mycket nära den syriska gränsen. Sedan i fredags är gränsövergången Masnaa stängd. Snart en vecka senare är det fortsatt osäkert när trafiken kan återupptas.
En video från Reuters visar hur människor kort efter attacken istället för att köra över gränsen halvt går, halvt klättrar över de gråa massorna. Efter en liten pojke följer en medelålders man som bär på väskor och en ihopvikt barnvagn. Andra bär stora dunkar med bensin och olja. Alla släpar på en, två eller tre stora väskor.
Bild:
Omar Sanadiki/AP/TT
Kriget som nu rasar i Libanon har gjort att 300 000 människor flytt in i Syrien. Men nu är den största vägen in i grannlandet inte längre öppen. Det är inte heller riskfritt: minst nio personer har gripits efter att ha återvänt.
Drygt tretton år efter krigsutbrottet faller inte längre lika många bomber i Syrien. Men vid makten sitter samma skoningslösa diktator kvar.
Natten är värst
Att undkomma det nu rasande krigets konsekvenser i ett så litet land som Libanon är svårt. Att köra från nordligaste norr till sydligaste söder tar bara timmar. Samtidigt är Libanon fortsatt ett lapptäcke. I delar av centrala Beirut går det fortfarande att känna sig relativt säker, likadant i landets norra delar. Dock attackerades det palestinska flyktinglägret al-Beddawi utanför Tripoli i norra Libanon, en Hamas-topp och hans familj dödades.
Israel säger att de bara attackerar Hizbollahmål men över 2000 personer har dödats, varav mer än hälften bara de senaste två veckorna. Och nattetid går det inte att sova, berättar en källa i Bekaadalen för Dagens ETC.
– De bombar mest från klockan 02. Det är fruktansvärt.
Flera andra ger en liknande bild av natten just nu: det är då det smäller som värst.
Hela tiden nya evakueringsordrar
Israel har utfärdat evakueringsorder mot stora delar av södra Beirut och södra Libanon. Panik utbryter bland de som har familj i de delar som omfattas, som i stora delar av södra Beirut den senaste veckan: sover de redan, kommer de dödas i sömnen? Nya evakueringsordrar utfärdas löpande.
Bild:
Samer Husseini/AP/TT
Under tisdagen sa den amerikanska regeringens talesperson Matthew Miller till reportrar att USA stöttar Israels attacker mot Hizbollah, men att de förväntar sig att civila skyddas och internationell lag följs. På frågan om Miller tycker att Israel följer internationell rätt i Libanon blir svaret undvikande, rapporterar Al Jazeera.
– Det är inte en fråga jag kan svara på med svepande slutsatser här. Som ni vet, så krävs det en utredning av enskilda attacker för att kunna dra sådana slutsatser.
Privatjet från Libanon?
Samtidigt som motorvägen till Syrien är förstörd fylls sociala medier med reklam: på bilden syns ett litet och lyxigt vitt flygplan med trappstegen utfälld. Himlen bakom är blå och planet står på en landningsbana.
”Nytt erbjudande! Evakueringsflyg från Beirut, Libanon”, står det ovanför det vita planet, och den som vill kan klicka sig vidare för mer information om pris och bokning.
Desperationen växer. Alla flygbolag utom det lokala Middle East Airline har ställt in alla avgångar. Ett alternativ som bjuds är också lyxyachter till Cypern. Men också det är mycket dyrt, The Guardian rapporterade att prislappen är minst 1 800 dollar per person.
Det kräver också ett visum till EU – eller ett pass som varken är palestinskt, libanesiskt eller syriskt.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.