Hoppa till innehållet

Gazakriget

Så går det för bojkottsrörelsen mot Israel

Bild: AP/TT, Shutterstock (montage)

Dagens ETC

Historien har visat att kampanjer för att bojkotta företag eller länder som begår brott kan ha effekt. Men resultaten är både svåra att mäta och tidskrävande att uppnå.

– Det främsta budskapet är: håll ut, säger Klas Rönnbäck, professor i ekonomisk historia vid Göteborgs universitet.

Bojkottsrörelsen BDS movement, som går in på sitt tjugonde år, har fått nytt liv i och med Israels krig mot Gaza.

Att bojkotta någonting är att vägra handla, samarbeta eller på andra sätt ha att göra med en viss person, land eller företag. Målet: politisk förändring. Skalan och omfattningen på bojkotten kan variera – från det pyttelilla, till det stora. Men det absolut viktigaste är – enligt historiens facit – bojkottens förmåga att hålla ut och inte ge upp.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.