Genom att skapa affischer som glorifierar ukrainska hjältar, uppmanar till internationell hjälp eller uppmärksammar krigets offer, mobiliserar nu konstnärer av alla de slag för att stärka sitt lands propaganda.
– Det här kriget är den enda gången jag gör propaganda, och jag skulle känna mig skyldig om jag inte gjorde det, säger Mykhailo Skop.
Justine Salvestroni
Översättning: Andreas Gustavsson
Konstnärer, se upp! Kulturkriget är också viktigt! Detta är uppmaningen och påminnelsen från Lvivs kulturella center - ett konstgalleri som just omvandlats till en delad arbetsplats för konstnärer, mottagande av flyktingar, projektionsrum. Så här står det på webbplatsen:
”Med affischer kan vi hjälpa ukrainare att upprätthålla en stridsanda, uppmana till handling, samt ge grundläggande information till utlänningar.”
I Lviv, som anses vara en tillflyktsort trots tilltagande bombardemang, välkomnas många konstnärer.
– Lviv är faktiskt Ukrainas kulturhuvudstad idag, tror Mykhailo Skop, en 28-årig konstnär med artistnamnet Neivanmade.
Han är infödd i denna stora stad, som ligger mindre än 80 kilometer från den polska gränsen.
– Det finns konstnärer här som har flytt från Kiev, Charkiv, Odessa, men också vetenskapsmän, författare, intellektuella... Det här är slutet på gränserna mellan de olika områdena.
”Jag arbetar för fred”
Mykhailo Skop bestämde sig för att bidra till krigsinsatsen genom att låna ut sin talang till propagandan. Ett svårt val.
– Det här kriget är den enda gången jag gör propaganda, och jag skulle känna mig skyldig om jag inte gjorde det. Jag arbetar för fred, jag arbetar för Ukraina, vi kommer inte att göra propaganda för alltid. Det kan vara svårt att förstå, men med ett krig är det inte läge att producera komplexa verk, utan snarare att leverera enkla budskap.
Hans affischer, även tillgängliga som klistermärken som erhålls genom att donera till den ukrainska armén, är 50 procent pessimistiska och 50 procent optimistiska. Bland dem som bär ett budskap om hopp, ofta på engelska, uppmanas det till humanitärt och militärt bistånd: ”Stand with Ukraine”, ”Hold the sky”. Andra glorifierar de nya ukrainska hjältarna, som ”Kievs spöke”, en pilot mer mytisk än verklig, som sägs ha skjutit ner sex ryska plan den första dagen av invasionen, den 24 februari, eller de ”ukrainska flickorna” som inte är rädda för att ta till vapen. Han gör dessutom en mörk serie inspirerad av tarotkort, som blandar medeltida koder med stadsgerillakrigföring, stympade kroppar och hundar som ylar vid döden.
Olga blir till Madonna
– Vi kan inte sluta tänka på döden, och konsten låter oss uttrycka det, säger Mykhailo Skop.
– Jag har en vän som är blockerad och inte kan rita på grund av kriget, andra behöver tvärtom uttrycka sig. Jag vet inte vilket som är bäst.
Många ukrainska konstnärer inspireras av krigets tragiska nyheter, översätter de känslor som skakar landet, förstorar och hjälteförklarar krigets offer. Ett av de mest slående exemplen är Olga, en ung kvinna som räddade sin sex veckor gamla flicka genom att skydda henne med sin kropp, under en bombattentat i Kiev. Fotograferad på sjukhuset, ansiktet svullet, huvudet bandagerat, ammande sitt barn, ritades hon av konstnären som en ”Madonna av Ukraina”, guldet från överlevnadsfilten och den blå väggen som påminner om ikonografin.
I samma veva, illustratören Oksana Drachkovska – med vanligtvis naiv och färgstark grafik, långt ifrån krigets estetik – producerar gripande och enkla teckningar: människor i skyddsrummen i Mariupol, en liten gymnast som dödades under belägringen av staden. Hon som ”aldrig tänkte göra sådana teckningar”, skriver ett pågående drama rakt in i det kollektiva minnet.
Vill uppnå maximal effekt
Från krigets första dagar var ukrainska städer täckta med propagandaaffischer. Vissa är bara repriserande av vissa meme födda på sociala nätverk – i synnerhet traktorer som drar ryska stridsvagnar. En enkel affisch av ett gult plan på blå bakgrund, med texten: ”Vi kommer att bygga planet” – som reaktion på förstörelsen av Antonov-225, som var det största planet i världen, en unik modell som var en stolthet för ukrainare. Eller, grövre i stilen: ”Ryska armén, gå och knulla dig själv”, svarta bokstäver på en vit bakgrund.
Propaganda i symbios med känslor för maximal effekt.
– Kriget orsakar en explosion av kreativitet, vi har chansen att skapa en ny kultur, tror Mykhailo Skop.
– Dessa svåra tider tvingar oss att ge det bästa av oss själva, att pressa oss själva mer. Mina propagandaaffischer skiljer sig väldigt mycket från vad jag brukar göra, mina verk är ett sätt att forma den kollektiva fantasin, att arbeta med olika koder, tecken och representationer från olika historiska perioder, att blanda dem... Jag saknar perspektiv på mina gjorda teckningar under kriget, men jag skapar kanske mina bästa verk.
”Centrum för avantgardet”
För att stödja och organisera skapandet av propagandaaffischer har flera kollektiv bildats online, för att samla in pengar och arbeta: Prevent WW3 (Förhindra ett tredje världskrig) eller Artists support Ukraine till exempel. De skapade affischerna kan tryckas överallt, både av institutioner och privatpersoner, i Ukraina eller i resten av världen.
En kreativ impuls som borde nå långt bortom Lviv, kriget, och få inverkan på hela den europeiska konstnärliga miljön, hoppas Mykhailo Skop:
– Lviv, traditionellt och konservativt, kommer inte att förbli landets konstnärliga huvudstad länge framtiden för ukrainsk konst kommer att vara i de förstörda städerna, under deras återuppbyggnad kommer Ukraina att bli centrum för avantgardet, inför ett mer sömnigt Västeuropa.