Dagens ETC har tidigare berättat om hur hyresgäster i stadsdelen Parkdale i Toronto protesterar mot det svenska bostadsbolaget Akelius, på grund av dåligt underhåll, chockhöjda hyror och grundlösa vräkningar.
Nu planerar Parkdale Community Legal Services (PCLS), en organisation som bistår boende i stadsdelen med juridisk hjälp, att skicka ett brev till bostadsminister Stefan Attefall (KD) för att be honom granska Akelius verksamhet i Kanada och uppmuntra företaget att ta större socialt ansvar.
”Vi är djupt oroade över hur Akelius behandlar sina hyresgäster i Parkdale. De flesta är låginkomsttagare och invandrare”, skriver organisationen i ett utkast till det brev som ska skickas till regeringen.
Driver bort hyresgäster
Sedan 2012 äger Akelius ett trettiotal lägenhetshus i Toronto, främst i låginkomstområden. Enligt PCLS driver de bort befintliga hyresgäster för att sedan renovera lägenheterna och hyra ut dem till betydligt högre hyror.
– Det är oetiskt och det stör områdets sociala ekosystem. Vi har förstått att Akelius planerar att köpa ett stort antal fastigheter under kommande år och det innebär att antalet hyreslägenheter som är tillgängliga för låginkomsttagare kommer att minska rejält, säger Simon Wallace, som arbetar som juridisk rådgivare för PCLS.
Choying Dolkar är student och bor i en av Akelius fastigheter i stadsdelen. Hon är aktiv i den proteströrelse mot Akelius som vuxit fram där.
– Parkdale ligger nära downtown, så det är ganska uppenbart att de vill göra sig av med de gamla hyresgästerna och få hit folk med mer pengar, säger hon.
Själv har Choying länge haft problem i sin lägenhet. Det växer mögel i badrumstaket, ugnen är trasig, bara en spisplatta fungerar och flera köksskåp behöver repareras. Under de två år Akelius har ägt fastigheten har inga fel åtgärdats. Trots det har hyran höjts med fyra procent, istället för det vanliga 0,8 procent.
Choying berättar också om en tidigare granne, en äldre dam vars lägenhet vattenskadades i samband med att man släckte en brand i en annan lägenhet. Akelius åtgärdade inte vattenskadan på flera månader, så kvinnan såg sig tvungen att flytta.
Dagen efter var Akelius på plats för att renovera lägenheten och därefter steg hyran ordentligt.
– Nästan alla som bor här är invandrare. De utnyttjar att många inte pratar engelska och inte vet sina rättigheter, säger hon
”Kanske skärper de sig”
Hon berättar att sedan media börjat uppmärksamma Akelius ser hon ibland deras hantverkare i fastigheten.
– Nu när det här börjar komma fram kanske de skärper sig. Vi hoppas också att brevet till den svenske ministern kan hjälpa.
Akelius vd Pål Ahlsén skriver i ett mejl till Dagens ETC att Akelius inte har någon ambition att driva ut gamla hyresgäster, varken i Toronto eller någon annanstans.
– Vi uppgraderar endast vakanta lägenheter. Vi vill inte påtvinga våra nuvarande hyresgäster en standard de inte önskar. Vår ambition är att vara en långsiktig hyresvärd, då gäller det att ta hand om såväl nya som gamla hyresgäster.
Han medger dock att Akelius brustit i att ta hand om felanmälningar och servicerelaterade frågor från hyresgäster. Anledningen ska ha varit en omorganisering av förvaltningen och att de i övergången haft en alldeles för liten personalstyrka.
– Vi har nu adresserat detta med en mängd anställningar och det har gett effekt, skriver Pål Ahlsén.