Bakom hans beslut ligger en taktik som går ut på att förhindra parlamentet att diskutera Brexit och fatta beslut som gör att Brexit utan ett avtal med EU blir omöjligt.
Hela oppositionen rasar:
– Det är ett helt hänsynslöst beslut, säger Labourledaren Jeremy Corbyn.
Partiets ekonomiske talesman John McDonnell menar att det är kupp mot demokratin:
– Oavsett vad man tycker om Brexit måste alla inse att om man tillåter premiärministern att förhindra våra demokratiska institutioners arbete är man är inne på en mycket farlig väg.
Även inom Boris Johnsons eget konservativa parti är kritiken hård. Framför allt vänder man sig mot att använda drottningen för att koncentrera makten till premiärministern. Bestämmelserna om att stänga parlamentet används normalt inte av politiska skäl, bara formellt när parlamentsledamöterna ska ha semester.
Med stängning av parlamentet blir det mycket svårt att förhindra ett avtalslöst Brexit trots att majoriteten av ledamöterna är motståndare till det. Fraktionerna är många och att samla dem till en gemensam slutsats är ett tidsödande och svårt arbete. Dessutom är den brittiska konstitutionen inte på något sätt klar, det mesta regleras av en icke-definierad praxis, mer eller mindre lösligt.
Parlamentet kan göra som man gjorde med Theresa Mays tidigare förslag – man stiftade en ny lag som tvingade premiärministern att vända sig till EU och be om en extra tidsfrist för Brexit. Då förändrades det gamla slutdatumet från den 29 mars till den 31 oktober.
Men även om parlamentet enas om att göra samma sak igen är det tveksamt om man har tid nog för att genomdriva detta. Förra gången motsatte sig inte Theresa May den nya lagen, något som Boris Johnson med stor sannolikhet skulle göra. Då kan behandlingen av lagen, framför allt i överhuset, ta så lång tid att den inte hinner träda i kraft innan Brexit ska genomföras.
Kvar finns möjligheten för parlamentet att begära en förtroendeomröstning om Boris Johnsons regering. Som det ser ut idag har regeringen bara en rösts övervikt och den majoriteten är inte alls säker. Det är mycket möjligt att regeringen skulle fällas.
Frågan är om det betyder något i sak. Det finns tidsbestämmelser om när en regering måste avgå och inom vilken tid ett nyval måste hållas, men Brexit ska genomföras redan 31 oktober.
Det är också tveksamt om det går att samla en majoritet för en övergångsregering. Vem ska leda den? Jeremy Corbyn menar att det bör vara ledaren för det största oppositionspartiet, men det är inte troligt att en majoritet av parlamentet skulle rösta för honom.
Det ser mörkt ut för de som är mot att Storbritannien lämnar EU utan ett avtal, trots att både majoriteten i parlamentet och bland väljarna är motståndare till detta. Att landet skulle lämna utan avtal nämndes inte ens som en möjlighet under kampanjerna inför folkomröstningen.