Volvo hoppas kunna sätta en självkörande lastbil på vägen till hösten och för några månader sedan fick Näringsdepartementet en färdig utredning på sitt bord om vilka regelverk som behöver ändras för att helt eller delvis självkörande trafik ska kunna tillåtas.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Men Japans politiska styre väljer nu att gå ett steg längre. De ska utveckla ett Society 5.0. Det innebär mer artificiell intelligens och digitalisering i hela samhället.
Autonom trafik är en del av den nya satsningen och premiärministern Shinzo Abe meddelade i juni att ett rikstäckande infrastruktursystem ska stå klart lagom till OS 2020. De självkörande transportmedlen planeras kunna användas kommersiellt två år senare.
Nätverk över hela Japan
29 städer har valts ut att bli en del av nätverket. Projektet omfattar allt från vardagsresor för privatpersoner till industriella transporter.
Tateo Arimoto, professor vid Japans forskningsinstitut för vetenskap och teknik, är involverad i planerna och ger ett exempel på hur systemet kan komma att användas.
– Den åldrande populationen vill förbli där de är, det lokala styret kan inte flytta dem från deras område. Vi behöver ett autonomt system som kan förse varje enskilt hus med vatten och mat. Men också som kan transportera dem när de vill åka till de mindre städerna för att socialisera eller gå och handla, säger han.
Han berättar att de redan har genomfört en rad pilotstudier och att planen är att börja förbereda för systemet i tio av städerna nästa år. En av pilotstudierna genomfördes på ön Shodo Shima som har ungefär 20 000 invånare.
– De har många unga människor, från Tokyo och Osaka, som gemensamt diskuterar hur de ska designa om samhället, speciellt den lokala industrin. De experimenterar med autonoma system, inte bara bilar, men även båtar och drönare. I luften, vattnet och på land, en kombinerad mobilitet, säger Tateo Arimoto.
”Nu är de redo”
Tsatsuki Yamanami, Tokyo Universitet, är med och driver projektet i Shodo Shima och berättar att de har börjat besöka de som bor och driver verksamheter på ön.
Diskussionerna har bland annat handlat om butiker som rör sig runt i samhället, snarare än förblir stationära i exempelvis ett shoppingkomplex. Nu har det blivit dags för nästa steg, att sätta planerna i verket.
– Nu är de redo för innovationen och att implementera den nya stadsmiljön med oss, säger Tsatsuki Yamanami.
Det har dock varit en utmaning att förklara för öborna hur samhället kommer att förändras, eftersom det inte finns några liknande samhällssystem att snegla på.
– Vårt ultimata mål är att skapa och sprida ett urbant samhälle där du kan få tag på allt du behöver i ditt grannskap, samtidigt som du kan bo i regionen eller staden du älskar. Men vi kan inte riktigt förutspå framtiden baserat på tidigare erfarenheter eller data, säger Tsatsuki Yamanami.
Hur långt är det kvar tills Shodo Shima har ett autonomt system?
– Vi kommer att införa pilottjänster utan självkörande transporter först, som kan förändra hur folk lever, arbetar och träffas, inom ett år. Sedan lägger vi till autonoma tekniken två år senare i samarbete med myndigheterna. Inom fyra år så har vi ett självkörande samhälle.
Myndigheter, universitet, andra forskningsinstitutioner och biltillverkare finns bland de som är inblandade i utförandet av planerna. De närmaste åren ska stora motorvägar som Tokyo metropolitan highway, mindre vägar med gång- och cykelvägar och olika testområden få självkörande trafik.
Tateo Arimoto lägger mycket hopp i Japans ungas händer, att de är öppna för och driver på utvecklingen. Han tror också att det kommer att bli lättare att införa systemet nu när 29 städer har valts ut, att det kommer att finnas en vilja både uppifrån Japans högsta styre, men också från befolkningen i de utvalda städerna.
– Vanligtvis är de lokala styrena djupt oense, men den här gången borde det kriget brytas ner, säger han.