Sean Crawford, bilarbetare och fackligt aktiv vid General Motors anläggning i Flint, är försiktigt optimistisk men samtidigt skeptisk:
– De rena lönedelarna av avtalet har säkert gått att reda ut, men andra delar är svårare att komma överens om, säger han till Dagens ETC.
– De stora problemen har varit att få General Motors att reformera anställningsförhållanden och liknande. Det handlar om att de med temporära jobb ska få fasta anställningar, att höja nivåerna för de som tjänar mindre och har sämre anställningsförhållanden samt att behålla produktionen i USA och inte flytta ut. Företaget vill stänga ett antal fabriker i landet om jobben inte garanteras.
Vill höja lägstalöner
Lönenivåerna är mycket splittrade inom GM. De tillfälligt anställda, som uppgår till cirka sju procent av samtliga, tjänar cirka 150 kronor i timmen, de som anställts efter 2007 då företaget räddades av de amerikanska skattebetalarna har en lön mellan 170 och 250 kronor i timmen, medan de som anställdes före 2007 har en topplön på 310 kronor i timmen.
För att skapa enighet bland arbetarna har det varit mycket viktigt för facket att höja de lägre betalade till samma nivåer som de som jobbat en längre tid.
– För mig är detta de viktigaste kraven, vi vill att alla ska finnas på den högsta nivån, säger Sean Crawford.
Nu väntar Ford
Även sjukförsäkringarna har varit en viktig fråga för UAW där General Motors har velat sänka sina kostnader för medlemmarnas hälsovård och istället få de anställda att betala en större andel själva.
Enligt New York Times har GM tvingats göra eftergifter, mycket beroende på företagets rekordvinster som uppgått till nära 350 miljarder kronor under de tre senaste åren.
Om avtalet går igenom kommer UAW att vända sig till de andra två biljättarna, Ford och Fiat Chrysler, för att få igenom liknande avtal. Facket räknar med att dessa förhandlingar kommer att gå betydligt enklare.
Flyttat till Mexiko
En av anledningarna till att man valde att gå på GM först var, förutom bolagets jättevinster, också att företaget flyttat ut betydligt mer av sin produktion till framför allt Mexiko än vad de andra två biljättarna gjort.
UAW har haft ett starkt stöd av demokraternas toppkandidater till nästa presidentval, Bernie Sanders, Elisabeth Warren och Joe Biden har alla stött strejken.