Dagens ETC
När Youtubes egna algoritm föreslår innehåll är sannolikheten stor att det kommer att vara högerorienterat och kristet, även om användaren inte visat intresse för sådana ämnen. Det visar en ny studie framtagen av den ideella organisationen Institute for Strategic Dialogue.
Corinne Platten
Text
Sociala medieplattformar förlitar sig allt mer på algoritmer för att ta fram innehåll till användare. Enligt mediejätten Youtube ligger plattformens algoritm bakom så mycket som 70 procent av de videor som visas. Något som innebär att användare i många fall får upp det innehåll som Youtube tror att de vill se, snarare än innehåll som de själva sökt fram.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Corinne Platten
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.