Tech-giganten är anti-facklig och ska ha försökt stoppa arbetarna i Maryland genom en smutsig kampanj. Privata möten där de sagt åt dem att inte organisera sig fackligt har varit en taktik, enligt anställda i butiken.
I ett av företagets andra butiker i Atlanta ska företaget ha tvingat medarbetarna att lyssna på anti-fackliga budskap under obligatoriska möten.Under sådana här möten får arbetarna varken prata eller ställa frågor.
– Det finns lagar som gör att det här är tillåtet, lagar som nu utmanas. Anti-fackliga kampanjer är norm i USA, vi är unika i världen med att vara så anti-fackliga, säger Wilma Liebman, tidigare ordförande för USA:s arbetsmarknadsmyndighet som bland annat finns till för att skydda arbetarnas rätt till facklig organisering.
Organisering på Starbucks
Nu har arbetarna på Apple-butiken i Atlanta lämnat in ett skriftligt klagomål till arbetsmarknadsmyndigheten, NLRB, om ledningens beteende och skjutit upp omröstningen för att bilda ett lokalt fack. Men visa av erfarenhet kunde de hjälpa sina kollegor i Maryland. Det historiska ögonblicket har skapat ringar på vattnet och nu har över 20 andra Apple-butiker visat intresse för att organisera sig.
Året innan bildade Starbucks i Buffalo kafékedjans första fackförbund. Sedan dess har över 100 andra av kedjans nästan 15 000 butiker gått med i facket. Näst på tur kan vara matvarukedjan Trader Joe’s där de anställda i en butik i Massachusetts planerar att skicka in en ansökan om att bilda ett fackförbund enligt The Guardian. Även det fackförbundet skulle vara det första för det enorma företaget.
”Framgång föder framgång”
I våras kom skrällen att Amazon, företaget som gjort sig kända för dåliga villkor och chafförer som måste kissa i flaskor, har fått sitt första fackförbund. Kanske. Tusentals arbetare på Staten Island, företagets största lager, röstade i april i år för att organisera sig fackligt. Men Amazon tog inte lätt på fackets framfart och lämnade in 25 invändningar direkt efter att beslutet kom, rapporterar NPR. Nu ska det utredas om de måste göra om röstningen.
Trots motståndet är det historiska framgångar för facket just nu menar Wilma Liebman.
– Det är tydligt att det är historiskt. Framgång föder framgång, som vi bland annat ser på Starbucks där facket vunnit majoriteten av omröstningarna.
Men för att det som nu sker ska skapa verklig långsiktig förändring så måste mer till, menar hon.
– Fler branscher och fler områden måste ansluta sig. Facket måste få med sig åtminstone en del arbetsgivare. Sen måste de också bygga ett bredare stöd utöver arbetare som till exempel investerare och kunder, säger Wilma Liebman.