Baksidan av Khalifas föreläsningar var hans syn på vissa minoriteter. Året var 2009 och jag slutade lyssna. Khalifa försvann i glömska, tills Doku – en sajt som granskar våldsbejakande islamism – nyligen gjorde en lång intervju med honom. I den deklarerade han hur han lämnat salafismen, han tror inte längre på ortodoxa tolkningarna av islam han en gång predikade för flera av oss unga muslimer.
– Jag ångrar mycket som jag har sagt och gjort, därför vill jag prata mer om det för att fler ska få en förståelse, säger Anas Khalifa nu till Dagens ETC.
Förband åt Petter
Under ungdomen sysslade han med hiphop. I en tid där svensk hiphop inte var lika populärt som idag åkte han och hans vänner runtom i Sverige, ofta på festivaler och agerade förband åt kända artister som Petter och Looptroop Rockers.
– Jag gjorde musik med flera kända artister, vi valde verkligen olika väg i livet. Men då var musiken det jag ville satsa på, religion fanns med i bakgrunden – vid fredagsböner och högtider som Eid, säger han och fortsätter:
– Jag minns en gång min pappa ringde mig. Mina föräldrar ville att jag skulle byta skola för att hitta nytt umgänge. Jag ville inte gå dit, jag var hög och ville inte att han skulle veta. Under den tiden var jag småkriminell, en kompis brukade köpa sprit från sitt hemland och jag sålde för det tredubbla priset. Det här är ingenting jag berättat förut.
Upptäckte egyptisk predikant
Vändpunkten kom för Khalifa när han enligt egen utsago började ”knasa” för mycket. Han umgicks i fel kretsar, festade ofta och brukade och sålde narkotika i perioder. När han en dag letade efter en musikplatta kom han över en föreläsning, en känd egyptisk föreläsare, Muhammad Hussein Yacoub.
Hussein Yacoub är en salafi-predikant vars följare finns runtom i världen. Det sägs att Hussein redan som barn memorerat koranen, hans kändisstatus bland salafister och andra konservativa muslimer är stor. Khalifa fascinerades av den äldre mannen som påminde om efterlivet. Senare kom han att lämna Sverige för att studera Hussein Yacoubs lära.
– Jag minns första gången jag reste iväg för att studera.
Jag satt i ett rum och en äldre kom in och frågade om någon vill gifta sig med en 14-årig flicka. En äldre man, minst dubbla hennes ålder, ville det. Jag minns att jag äcklades och tänkte på vad det är för person som vill gifta sig med ett barn, säger Khalifa.
Drogs till det konservativa
Khalifa växte inte upp i ett särskilt konservativt hem, hans mamma var den av föräldrarna som lutade sig åt det konservativa. I intervjuer och samtal har han fått frågor om henne, om att hon skulle vara anledningen till att han blev salafist eftersom hon uppmuntrade honom till att lära sig mer om islam genom salafipredikanter. Khalifa har svårt för den beskrivningen.
Själv funderar jag på om det inte är så att många i allmänheten har svårt att dra en gräns mellan salafism och konservatism? Kan det vara så att man sammanblandar dessa två av just det skälet att muslimer alltid betraktas vara extrema?
– Min mamma tillhörde en annan generation. På 50- och 60-talen var inte salafism på det sätt den är idag. Då var de religiösa och konservativa, det här med att täcka håret och ha långt skägg var vanligt. Hade min mamma vetat att jag skulle bli radikal av hans (Hussein Yacoubs) föreläsning hade hon aldrig tillåtit mig lyssna på det, säger Khalifa.
Blev alltmer extrem
2000 åkte Khalifa till Egypten och besökte Hussein Yacoub. Det var också perioden han för första gången fick höra ordet ”salafi” för första gången. Men det var ingenting han reagerade på då, han såg salafism som ett sätt att praktisera den sanna islam. Men då var han inte en ”jihadist”, han var övertygad om att salafism kan spridas genom kunskap och vägledning – inte våld. I efterhand menar Khalifa att tillvaron där var märklig, han jämför det med en sekt. Alla klädde sig likadant, man skulle tycka likadant.
Med tiden blev han mer extrem. I sättet att tänka, men inte minst i sin tro på att det finns ett rätt och fel. Och att alla som inte håller med om den tolkningen agerade klandervärt.
– Dessa imamer satte sig själva på piedestal. De sitter på predikstolen men deras fötter är i ditt ansikte, de är där uppe och man är där nere, säger Khalifa.
När förstod du att du inte är salafist?
– Det var när jag såg en före detta salafi som är känd och kunnig. Jag sökte efter en viss fråga som jag behövde svar på och kom över hans Youtube. Det var en rubrik: Därför lämnade jag den moderna salafismen. Och då tänkte jag, men att lämna salafism är som att lämna islam. Jag fick en chock men började lyssna.
– Jag förstod att vi hade samma upplevelser och hade samma tvivel, men innan dess var det saker som hände i mitt liv från 2015. Jag såg saker som inte stämde och blev arg, hade jag lurat andra? Sagt att saker är förbjudet fast det inte är det?
Ändrat sig om niqab
För Khalifa har det varit en lång resa. Han tycker att det är viktigt att också samtidigt se hur orientala beskrivningar av muslimer kan påverka hur islam tolkas internt bland muslimer, men också externt av icke-muslimer. Han har inte ändrat sin syn på islam, men sitt sätt att förstå hur religionen kan tolkas på olika sätt. Fler, oavsett religion, tycker han måste ifrågasätta mer. Inte lita blint på den information som förmedlas av andra.
– Jag kallar inte till reformism, jag kallar till tajdid. Nya former av att förstå beskrivningarna och tolkningarna av islam, säger Khalifa.
I vilka frågor har du ändrat dig de senaste åren?
– Oj, det är många. Det är bland annat frågan om niqab, min islamiska övertygelse är att det inte är en rekommendation, än mindre obligatoriskt. Men det stora och viktiga: kärnan i islam. Islam handlar om rättvisa, kärlek, godhet. Där är koranen tydlig – det enda vi behöver är vägledning för att förstå den.