"Vi anser att det är strider mot våra värderingar att Ben & Jerry’s glass säljs i det ockuperade palestinska territoriet." skriver det amerikanska företaget på sin egen hemsida.
Israel rasar
Beskedet har fått Israels premiärminister Naftali Bennett att se rött. Han varnar för att försäljningsstoppet kan få allvarliga konsekvenser juridiskt.
"Det här beslutet är moraliskt fel och jag tror att det även kommer visa sig att det är ett kommersiellt misstag" skriver han på Twitter.
Även Israels utrikesminister, och premiärminister till 2023, Yair Lapid är kritisk. Han kallar beslutet för en ”skamlig kapitulation” inför den, enligt honom, antisemitiska amerikanska rörelsen Boycott, Divestment and Sanctions (BDS). BDS vill se en total bojkott av Israel, med anledning av landets behandling av palestinier. Rörelsen har mötts av stark kritik i USA.
– Över 30 amerikanska stater har instiftat lagar mot BDS de senaste åren. Jag planerar att be alla dessa stater att genomdriva dessa lagar mot Ben & Jerry's, säger han i ett uttalande.
En talesperson för BDS-rörelsen, Mahmoud Nawajaa, säger till BBC att de är positiva till Ben & Jerry’s beslut och ber glassjätten att "avsluta alla sina handlanden med apartheid Israel."
Ben & Jerry's meddelar att de trots beslutet kommer att fortsätta vara verksamma i Israel genom "andra arrangemang". Företaget har ännu inte meddelat vad detta innebär.
Ben & Jerry’s politiska smaker
Glassföretaget har en historia av politiska ställningstaganden, ofta för klimatet och hbtq-rättigheter. Stundtals har deras ställningstagande kommit i form av att B & J gjort det de gör bäst: Lanserar nya glassmaker.
”Bernie’s Yearning”: Som stöd till den demokratiska presidentkandidaten Bernie Sanders släppte B & J 2016 en väldigt exklusiv smak. 40 förpackningar gjordes av denna glass som bestod av enbart en liten chokladbit, som symboliserade ”the 1 percent”, och resten ren glass med smak av mint (”the 99 percent”).
”I Dough, I Dough”: Efter att USA gjort det lagligt för samkönade par att gifta sig så ändrade B&J namnet på en av sina populärare smaker för att fira. Glassföretaget uttrycker själva på sin hemsida att hbtq-rättigheter är viktigt för dem.
”Save our Swirled”: För att visa sitt stöd till Paris-avtalet så skapade företaget en smak som skulle uppmärksamma klimatkrisen.
”Yes Pecan”: Kanske den första glassmaken som tagits fram för att visa stöd till en amerikansk presidentkandidat. Namnet är en anspelning på den tidigare presidenten Barack Obamas välkända slogan ”Yes we can”. Delar av intäkterna gick till en organisation som arbetar för amerikaners demokratiska rättigheter, som hade starka kopplingar till Obamas valkampanj.
”Rainforest Crunch”: 1988 lanserade en ny smak som skulle ”rädda skogarna” och hjälpa urinvånarna i Brasilien. Senare visade det sig att bara fem procent av intäkterna gick till ändamålet och kampanjen rapporteras ha kritiserats av Brasiliens urinvånare.
Källa: Pacific Standard