Det var en internationellt ifrågasatt facklig kamp. Franska fackförbund protesterade och strejkade första halvan av 2023, vilket president Macron och hans premiärministrar inte lät sig stoppas av. Den nya pensionsreformen drevs igenom via dekret.
Anledningen till att det stora internationella stödet ändå uteblev var att pensionsåldern skulle höjas från 62 till 64 års ålder medan flera andra europeiska länder har en pensionsålder vid 65 eller till och med 67 år.
Även järnvägsarbetarna – som i Frankrike traditionellt har haft allra lägst pensionsålder enligt avtal – omfattades av reformen.
Men det höll inte särskilt länge – järnvägsarbetarna hör också till de mest välorganiserade sektorerna. Och med vårledigheter och sedan sommar-OS 2024 på intågande visste de att de hade flera ess i rockärmen.
– Efter en ny omgång strejker, i februari 2024 gick fackföreningarna och järnvägsledningen med på ett avtal som återinför till stor del av de pensionsrättigheter som regeringen försökte avskaffa 2023, säger Axel Persson till Dagens ETC.
Full pension vid 54
Fransk-svenske Axel Persson är själv lokförare och ordförande för fackförbundet CGT för järnvägsarbetarna i Trappes, utanför Paris. CGT är Frankrikes mest stridbara fackförbund. Avtalet är gemensamt framförhandlat av CGT och andra fackförbund Unsa, CFDT och SUD rail med arbetsgivaren – det franska statliga järnvägsbolaget SNCF.
– Beroende på hur tidigt en järnvägsarbetare har börjat kan det i bästa fall leda till en effektiv pensionsålder vid 54 år med full pension, och till och med 52,5 år med lite lägre pension beroende på vad arbetaren föredrar.
När går du själv i pension?
– Vid 54 får jag de facto full pension och slutar köra, innan nya avtalet var det vid 56,5 års ålder.
Han säger att avtalet dessutom innebär ett införande av till exempel förtidspensionering för järnvägsarbetare med slitsamma jobb eller arbetstider.
Även SNCF kallar avtalet en framgång – men bland politiker, främst till höger, väcker det ilska.
För tillfället gäller avtalet endast järnvägsarbetare men det har lett till att andra yrkesgrupper, som inom lokaltrafiken RATP, hamnarbetare och andra, har börjat ställa liknande krav. De inom RATP har å sin sida fått igenom avtal om premier under OS.
Fick ni igenom era krav på grund av vad ni “kan ställa till med” under OS?
– Till viss del såklart! Men det som var mest avgörande var det faktum att vi fortsatte att kämpa och strejka för våra pensioner även efter att lagen tvingades igenom 2023. Det var ett ohållbart läge för järnvägsledningen, säger Axel Persson.
Högerilska piggar upp
Förhandlingarna inför OS pågår i detta nu och järnvägsarbetarna är inte nöjda än. De vill få igenom ett likande avtal som RATP, med premier.
– Vi strejkar om det i Parisregionen den 21 maj.
För CGT och de organiserade arbetarna är det en seger. Men enligt högern är det “en skandal”.
– Det är ett avtal som slukar sönder pensionsreformen, vilket är en dålig signal. Det visar att man kan få betalt för att göra ingenting i ett företag inom det offentliga, med statens auktoritet, säger till exempel Bruno Retailleau, huvudsenator för högerpartiet Republikanerna.
Han menar också att avtalet innebär en gigantisk kostnad vilket i slutändan kommer att innebära dyrare tågresor.
Den liberala tankesmedjan iFrap handlar det om “en rundning av pensionsreformen för att säkra fred under maj månads långhelger samt under OS” och “allt bakom ryggen på franska väljare”
Ilskan till höger glädjer Axel Persson:
– Det känns nästan bättre än att kunna gå i pension tidigare.