När USA:s Högsta domstol överväger att dra undan mattan för aborträtten lutar man sig mot en kontroversiell historieskrivning. Men påståendet att landet alltid straffat aborter, oavsett tidpunkt, stöds inte av en majoritet av forskarvärlden.
– Tidiga aborter var lagligt under common law, säger professor Leslie Reagan.
Den nationellt lagstadgade aborträtten i USA kan vara ett minne blott om ungefär en månad. Ett läckt utkast från Högsta domstolen visade i början av maj att den konservativa majoriteten är redo att underkänna domslutet Roe mot Wade som 1973 gav rätt till abort över hela landet. Ett sådant beslut väntas leda till att runt hälften av USA:s delstater förbjuder eller kraftigt begränsar möjligheten till abort.
I utkastet skriver domare Samuel Alito att USA har en ”obruten tradition av att hindra aborter genom att straffbelägga dem…från de allra första dagarna av common law fram till 1973”. Common law är den typ av rättssystem som bland annat det amerikanska bygger på, där domstolar förhåller sig till prejudikat från högre instanser.
Alitos beskrivning står i stark kontrast till domare Harry Blackmuns analys i Roe mot Wade 1973, där han skriver att det är ”tveksamt att det någonsin var ordentligt etablerat att abort var ett brott mot common law”.
Kvinnans upplevelse styrde
Få av de akademiker som studerat amerikansk aborthistoria håller med Alito i hans historieskrivning. Leslie Reagan, professor vid University of Illinois och författare till boken ”When abortion was a crime” kallar Alitos utlåtande ”en kraftig generalisering”.
– Abort har utförts och varit en del av amerikansk tradition under en lång tid. Tidiga aborter, innan ”kvickningen” – tidpunkten då kvinnan kunde känna fosterrörelser – var lagligt under common law. Abort från befruktningsögonblicket var inte olagligt, vad som var olagligt och ansågs omoraliskt var att framkalla ett missfall efter kvickningen. Vad som ansågs vara en graviditet var helt baserat på kvinnans kroppsliga upplevelse och kunskap.
Fosterrörelser brukar oftast kännas runt vecka 18 till 20, men det kan ske både tidigare och senare.
– Det viftar Alito bara bort, men det är en väldigt viktig distinktion. Det finns fall som togs upp i domstol men där domaren sa att det inte gick att åtala eftersom hon inte var kvick. Så det är väldigt tydligt att det har betydelse – det var inte ett lagbrott.
Ett hälsoproblem
Domare Alito lutar sig främst på Joseph Dellapenna, professor vid Villanova-universitetet, som gör en annan tolkning av historiskt källmaterial än till exempel Leslie Reagan, Carla Spivack och Karissa Haugeberg. Enligt Dellapenna var inte lagen alls så ointresserad av abort som de flesta andra gör gällande. Han menar bland annat att vissa häxbränningar var straff för abort.
De första lagarna rörande abort skrevs under 1820- och 30-talen och handlade främst om kontroll av gifter.
– Annonsering av abortframkallande medel förbjöds, alltså mixturer och tabletter som lovade en regelbunden mens och som avslutade graviditeten. En del av dessa var så starka att de kunde döda kvinnan. De första lagarna skulle främst skydda dem som tog medicinerna.
Den unga läkaren Horation Storer var tidens ledande abortmotståndare. I mitten av 1800-talet inledde han en kampanj som inom några decennier skulle kriminalisera abort över hela landet. Läkaryrket hade vid tiden ingen hög status och Storer med flera ur läkareliten såg graviditet och abort som en väg att förändra det. Barnmorskornas prat om kvickning viftades bort, att förlita sig på kvinnans egen uppfattning om graviditeten förklarades ovetenskapligt. Storer med flera argumenterade för att livet börjar vid befruktningen. Graviditet gick från att vara ett ämne för kvinnovärlden till att vara en manlig domän.
För få vita barn
På 1860-och 70-talen stiftades lagar över hela landet som förbjöd och straffade alla aborter. Parallellt blev det också svårare att få tag på preventivmedel och abortframkallande medel via posten. Under samma tid noterade Storer med flera demografiska förändringar i landet – invandrarfamiljer var ofta större och fick fler barn än infödda vita protestanter.
– Runt 1842 fanns det öppna kliniker som annonserade ut sina tjänster och det var tydligt att många som gick dit var gifta medelklasskvinnor. Storer och andra motsatte sig att dessa infödda vita amerikanska kvinnor inte gjorde sin plikt och födde så många barn som de ansåg att de skulle. ”På deras länder vilar nationens framtid”, menade Storer. Om de inte födde barn, vilka skulle fortsätta bosätta prärien? Utlänningar? Kinesiska invandrare?
Många som gick i bräschen för abortmotståndet var också ursinniga över att kvinnor försökte ta plats inom läkar- och forskarvärlden, säger Leslie Reagan.
– Kvinnor började ta större plats i det offentliga livet, inom politik och organisering.
Är viljan att behålla en viss demografi fortfarande en del av anti-abortrörelsen?
– Det är inte samma sak som för 200 år sedan, men det är en del av dagens anti-abortrörelse och viljan att göra abort olagligt. Och det finns absolut band till vit makt-rörelsen, säger Reagan, och nämner akademikerkollegan Carol Masons vars forskning visar hur de foster som anti-abortrörelsen hävdar mördas ofta är vita pojkar.
”Lämna tillbaka abortfrågan”
Högsta domstolen kommer inte att förbjuda eller begränsa abort. Deras uppgift är att besluta ifall enskilda delstater kan göra det – vilket domare Alito nu anser att de kan: ”Det är dags att hörsamma konstitutionen och lämna tillbaka abortfrågan till folkets valda representanter”, skriver han i utkastet.
Kongressen skulle kunna stifta en lag som reglerar abort i hela landet, men Demokraterna och Republikanerna har vitt skilda uppfattningar om hur en sådan lag bör se ut. De partipolitiska skillnaderna har dock inte alltid sett ut som i dag. En opinionsundersökning från Gallup 1972 visade att 59 procent av demokratiska väljare stöttade påståendet ”valet att göra abort ska fattas enbart av en kvinna och hennes läkare”. Bland republikanska väljare var siffran hela 68 procent. Den republikanska presidenten Gerald Fords hustru Betty var tydlig med att hon var för Roe mot Wade. Republikanska presidenter som Ronald Reagan, George Bush d.ä. och Donald Trump har gått från att stödja aborträtten till att förorda hårdare regler.
Under 80-talet drev en konservativ våg fram i kölvattnet av en svag ekonomi.
– Republikanerna förstod att abortfrågan var ett sätt att få demokratiska väljare att byta parti. Att det sporrade många.
Hade inte rätt kunskap
Inte ens den katolska kyrkan har alltid varit hårdnackad. Mellan 1591 och 1869 sågs abort som mord enbart om det skedde efter dag 166, då själen ansågs inträda i kroppen. Påven Pius IX beslutade 1869 att alla aborter skulle leda till exkommunikation ur kyrkan.
När Roe trädde i kraft var det främst katolicismen, bland USA:s kristna trosinriktningar, som tog starkt avstånd från samtliga aborter.
– Men under 1970-talet började katolska ledare organisera grupper med präster, lärare, jurister, läkare. De samlades vita evangeliska, mormoner under samma paraply.
Domare Alito slår i utkastet också fast att abort inte nämns i konstitutionen, skriven 1787. I slutet av 1700-talet visste vetenskapen fortfarande inte hur befruktningen gick till men trots det, hävdar Alito och många andra konservativa, ska abort inte ses som en konstitutionellt skyddad rättighet.
– Det är absurt eftersom det finns massor av andra saker som ses som konstitutionellt eller icke-konstitutionellt i dag, men som inte nämns i dokumentet och som inte existerade vid den tiden.