BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men Momentums kampanjchef Rachel Godfrey Wood menar att Labours vänstersväng under Corbyn är själva grunden till valframgångarna.
– Man behöver ett radikalt och inspirerande manifest som visar att förändring är möjlig och att det går att styra landet på ett annat sätt. Sedan behöver man en ledare som är principfast och som folk uppfattar som genuin, säger Rachel Godfrey Wood.
Utnyttjade sociala medier
Momentum la minimalt med pengar på annonser på sociala medier. Enligt tidningen Independent har de inte betalat mer än motsvarande runt 20 000 kronor. Ändå lyckades kampanjen få ett enormt genomslag online med tiotals miljoner besökare på Facebook-sidan.
– Vi hade en sociala medier-strategi klar innan valet och den var baserad på att kommunicera nyckelfrågor bortom skolboksexemplen. Det gjorde vi genom humor, videor och liknande. En del av dessa videor nådde människor i valkretsar som vanligtvis inte skulle använt sociala medier för att titta på kampanjvideor från vänstern och Corbyn, säger Rachel Godfrey Wood.
Byggde egna appar och var tekniskt innovativa
Inför valet konstruerade Momentum några enkla hemsidor och appar som visade sig bli effektiva för att mobilisera människor. I appen mynearestmarginal (på svenska, ungefär: ”min närmsta valkrets”) kunde aktivister slå in sina postnummer för att få fram vilka kampanjaktiviteter som var på gång i deras valkretsar.
– Den var väldigt grundläggande men hjälpte dem att veta var de skulle fokusera sitt kampanjande, säger Rachel Godfrey Wood.
Momentum byggde också en bilpoolshemsida där aktivister kunde erbjuda och erbjudas skjuts till olika kampanjaktiviteter.
Satsade offensivt
Rachel Godfrey Wood menar att delar av Labour under valet drev en defensiv kampanj som gick ut på att försvara mandat snarare än att ta nya. Momentum satsade istället medvetet offensivt även i områden där Corbyn var uträknad på förhand.
– Vi satsade offensivt i valkretsar som uppfattades som omöjliga att vinna. Och vi vann också på flera av de ställena.
Fick ut folk på gatorna
Labours aktivister är omvittnat duktiga på att knacka dörr men Momentum bidrog genom att mobilisera de yngre och utbilda dem. De använde sig av telefonlistor och ringde runt till sina medlemmar för att uppmana dem att gå ut och prata med folk.
– Vi höll kurser för att ge folk kunskap och självförtroende inför dörrknackningar. De hölls över hela landet, var runt två timmar långa och leddes av aktivister från Bernie Sanders kampanj, säger Rachel Godfrey Wood.