Amerikanska United auto workers (UAW) har råkat rejält i luven på Tesla-vd:n Elon Musk. Under flera månader har fackföreningen försökt organisera arbetare på elbiltillverkarens fabrik i Fremont i Kalifornien. Enligt UAW och rapporter från enskilda anställda finns säkerhetsbrister på fabriken. Lönerna är låga sett till bilindustrin som helhet och många jobbar allt för mycket övertid.
– De flesta av mina över 5 000 medarbetare arbetar en bra bit över 40 timmar i veckan, inklusive för mycket obligatorisk övertid. Det hårda kroppsarbetet vi utför för att göra Tesla framgångsrikt gör vi med stor risk för oss själva, skriver Jose Moran, anställd på Kalifornia-fabriken, i ett blogginlägg från februari.
Under branschens snitt
Enligt USA Today ska lönerna på fabriken ska variera mellan 17 och 21 dollar i timmen. Det är en bra bit under de dryga 25 dollar – knappt 220 kronor – per timme som en genomsnittlig amerikansk bilmontör tjänar. Jose Moran påstår också i sitt blogginlägg att det är vanligt med arbetsplatsolyckor som hade kunnat förhindras. Tesla nekar dock till alla anklagelser och menar att de bara är en del i en facklig kampanj mot företaget.
– Vi har fått samtal från ett flertal journalister på olika tidningar, alla under ungefär samma period, med liknande påståenden om säkerheten som liknar varandra och verkar komma från samma källor. Säkerhet är återkommande tema som UAW använder i kampanjer mot företag, skriver företaget på sin hemsida.
Erbjuder optioner
Elon Musk anklagar också Jose Moran för att vara avlönad av UAW i syfte att få in organisationen på arbetsplatsen. Det förnekas bestämt av facket.
– Moran får inte, och har aldrig fått, betalt av UAW. Vi hoppas att Tesla ber om ursäkt till sin anställde för att de sprider fejknyheter om honom, säger UAW i ett uttalande.
Tesla har inte offentliggjort någon lönestatistik för sina fabriker men enligt Elon Musk tjänar de anställda mellan 70 000 och 100 000 dollar – alltså uppemot 870 000 kronor – mer om året än en genomsnittlig bilmontör eftersom de också får aktieoptioner i Tesla. Han säger också att det sker färre andel arbetsplatsolyckor på hans fabriker än i bilindustrin som helhet. Genomsnittsarbetstiden ska enligt Musk ligga på 42 timmar i veckan.