Så kan man åtminstone tolka nyheten från CNBC om att en av Teslas monteringsanläggningar i Fremont, Kalifornien, beslutat att ge sina anställda bättre betalt. Beskedet kom tätt efter att fackförbundet United Auto Workers, UAW, meddelat att de tänker organisera arbetarna på åtminstone en av Teslas fabriker i USA. UAW:s besked kom i sin tur efter att facket förhandlat sig till massiva löneökningar hos ”the Big three” i Detroit: Chrysler, Ford och General Motors.
– Det är ett försök att desarmera den sprängkraft som de fackliga åtgärderna har. Tesla höjer lönerna för att kunna säga att de inte behöver något fackförbund, utan att de tar hand om sina anställda ändå, säger German Bender, utredningschef på tankesmedjan Arena Idé.
Förutom pressen från UAW är marknadskrafter en möjlig förklaring till löneökningarna, säger han. Hamnar Teslaanställda för långt efter övriga biltillverkare, så kommer de att byta arbetsgivare.
Irrelevant för konflikten
Även i Tyskland har Tesla sagt att de ska höja lönerna, förmodligen av liknande skäl som i USA, tror German Bender. Svenska Tesla har däremot inte kommit med något sådant besked. Och skulle de göra det, så hade det ändå inte ändrat fackets inställning, säger han.
– Det är sannolikt irrelevant för utgången av den här konflikten. IF Metall vill ha kollektivavtal.
Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet, bekräftar att det i princip vore omöjligt för facket att ge upp striden utan ett kollektivavtal som resultat. Och IF Metall har, med en konfliktfond på 1,5 miljard kronor, råd att driva frågan under en lång tid framöver. Det finns dessutom en del att vinna på ett kollektivavtal, eftersom Tesla internationellt sett ligger under snittet vad gäller både löneläget och kvaliteten på arbetsmiljön, säger han.
– I Tyskland är det högre olycksfrekvens och folk blir sjukskrivna i större utsträckning på Tesla, eftersom arbetstempot är så högt.
Internationellt tryck
Anders Kjellberg tror att det finns en rädsla från Teslas sida att ingå ett kollektivavtal i Sverige, eftersom det skulle kunna sätta press på dem att göra det även i andra länder. Internationellt tryck från fackligt håll kan därför ha en viss påverkan.
– Det underlättar för Tesla-arbetarna att fack i Danmark, Norge och Finland, och andra fack i Sverige, utför sympatiåtgärder.
Även det tyska facket är positivt till strejken, men kan inte delta med sympatiåtgärder eftersom det enligt facket självt inte vore lagligt. När man har tillräckligt med medlemmar ligger det närmare till hands att strejka för egen del och därmed indirekt stödja IF Metall, lägger han till.