Då meddelade amerikanska rymdflygstyrelsen NASA att de för 69 miljoner dollar, motsvarande nästan 640 miljoner kronor, kontrakterat Teslagrundaren Elon Musks rymdföretag SpaceX för att skjuta iväg en sond elva miljoner kilometer ut i rymden och krascha den mot asteroiden Didymos. Eller rättare sagt mot en stenbumling på 150 meter i diameter i omloppsbana runt Didymos.
Varför? För att vår närmaste rymd genomkorsas av miljontals liknande objekt, tusentals av dem stora nog för att vid en eventuell frontalkrock med jorden utgöra ett hot mot hela vår civilisation – tänk dinosaurierna för 65 miljoner år sedan.
NASA vill helt enkelt vara redo med avtryckaren den dag ett sådant hot närmar sig jorden och med en liknande sond rubba det ur sin apokalyptiska bana, ett galaktiskt korståg som Elon Musk mer än gärna deltar i.
Lura liemannen
Det var ju därför SpaceX bildades. Inte för att skjuta prick på annalkande kosmiska projektiler, men för att bygga rymdraketer och -farkoster som inom en snar framtid ska möjliggöra kolonisering av Mars och i förlängningen ge mänskligheten en chans att fly den samhällskollaps som skenande klimatförändringar riskerar att leda till. Lura Liemannen, helt enkelt.
Vilket går helt i linje med Elon Musks livsmål – att rädda världen. Med Tesla vill han undkomma fossilberoendet genom att elektrifiera världens transporter. Med SolarCity vill han förse USA med förnybar solkraft. Med Hyperloop vill han skapa ett klimatvänligt och blixtsnabbt masstransportmedel. Och med OpenAI och Neuralink vill han sammanföra mänsklig och artificiell intelligens för att minimera risken för att en framtida AI vänder sig emot mänskligheten. Det finns ju många Liemän.
Osäker uppstickare
Med tanke på SpaceX historia har det varit långt ifrån givet att bolaget skulle befinna sig där det befinner sig i dag. Det bildades 2002, ett år före Tesla Motors, i en tid när jättar som Lockheed Martin och Boeing prenumererade på kontrakten med NASA.
Affärsidén var från början att bygga återanvändbara startraketer – dittills tvingades alla som ville skjuta upp något i rymden hosta upp dyra pengar för nya raketer inför varje ny uppskjutning.
Det gick sådär. De tre första testerna misslyckades. 2008 var det dags för det fjärde och sista. Ladorna var tomma. Ett misslyckande och SpaceX skulle tvingas slå igen butiken.
Men det klaffade. Företagets raket Falcon 1 lyfte. SpaceX fortlevnad säkrades. Och inte bara kortsiktigt. Inom några år lyckades företaget inte bara skjuta upp raketer, utan också landa och återanvända dem, helt enligt plan. Tack vare de återanvändbara startraketernas intåg sjönk kostnaderna för varje uppskjutning från 3,7 miljarder kronor till knappt 600 miljoner. Kontrakten började regna över SpaceX.
Mars är målet
I dag är företaget värderat till omkring 30 miljarder dollar, motsvarande 276 miljarder kronor. Elon Musk kan numera titulera sig världens mest framgångsrike rymdentreprenör. Och hans planer fortsätter att peka mot himlen.
Målet är att landsätta en miljon människor på Mars. Redan 2022 ska det första skeppet börja frakta dit embryot till den infrastruktur som ska hålla människorna vid liv på den röda planeten. Året efter hoppas SpaceX kunna ta sin första rymdturist, japanen Yusaku Maezawa, på en tur-och-retur-tripp runt månen.
Men det är året 2024 vi bör hålla ögonen på. Då räknar företaget med att kunna skicka iväg ännu ett skepp till Mars, denna gång med både last och passagerare, för att väl på plats påbörja bygget av det som ska bli världens första utomjordiska koloni.
<p></p>
2002
SpaceX bildas och sätter upp sitt högkvarter i Hawthorne, Kalifornien.
2008
Företagets återanvändbara raket Falcon 1 blir världens första privata raket med flytande bränsle att skjutas upp i omloppsbana.
2012
SapceX raket Dragon blir första privata rymdskepp att besöka rymdstationen ISS.
2014
SpaceX vinner sitt första stora kontrakt med NASA, värt 2,6 miljarder dollar, motsvarande 24 miljarder kronor.
2015
Med Falcon 9 lyckas företaget för första gången landa en raket oskadd för senare återanvändning.
2017
Ännu en milstolpe nås när SpaceX lyckas skjuta upp en tidigare använd raket – som även denna gång återvänder oskadd till jorden.
2017
Elon Musk meddelar sina Marsplaner, som innefattar en första, obemannad färd 2022 för att två år senare skicka dit de första människorna. Rymdskeppet – Starship kallat – har Elon Musk tänkt sig också ska kunna användas för att transportera människor mellan olika destinationer här på jorden. Till exempel ska en enkel resa mellan London och Hong Kong ta endast 34 minuter.
2018
Med hjälp av bolagets Falcon Heavy, tillika världens största kommersiella raket, skickas en körsbärsröd Tesla Roadster upp i rymden.