Läs också: Flyktingars värdesaker ska kunna beslagtas i Danmark
Det var med 77 röster mot 24 som lagförslaget om att Danmark ska kunna införa id-kontroller på tåg och bussar som går in i landet gick igenom i Folketinget i morse. Lagförslaget, som har varit omstritt bland landets politiker, inspirerades av Sveriges förslag om id-kontroller som presenterades i riksdagen i veckan och skyndades igenom Folketinget för att det skulle finnas på plats när den svenska regeringen planerar att införa sina kontroller den 4 januari, skriver DR.
– Det är som många har sagt och varnat om – om Sverige gör det svårare att resa in i landet leder det till en dominoeffekt som inte kommer att stanna vid gränsen mellan Danmark och Tyskland. Effekten kommer att fortsätta hela vägen ner till Lesbos och kan eventuellt gå så långt att den påverkar gränsen mellan Syrien och Turkiet. Om inga flyktingar kan lämna Turkiet, kan Turkiet känna sig tvungna att stänga gränsen till Syrien. Det skulle stänga in folk i kriget, säger Lisa Pelling, utredningschef för Arena Idé och tidigare politisk sakkunnig på Utrikesdepartementet.
Olämpligt för personal
Den nya lagen om id-kontroller träder i kraft om och när Danmark bestämmer sig för att införa tillfälliga gränskontroller. Lagen innebär även transportörsansvar, alltså att de företag som driver transporten in i landet har ansvar för att kontrollera id-handlingar innan de låter någon passera gränsen.
Det svenska lagförslaget som har inspirerat det danska har fått hård kritik för transportörsansvaret från fackförbunden Seko och Kommunal, eftersom den innebär att de som är anställda vid bussar, färjor och tåg skulle tvingas ha ansvar för att kontrollera identifikation. I dag gick även Polisförbundet ut med att det inte är lämpligt att personal på tåg, bussar och färjor ska kontrollera id-handlingar.
– Vi håller med om att det här är en uppgift för myndigheterna. Sedan om det är polis eller tull eller annan myndighet, men det bör ändå röra sig om personal som fått utbildning i att hantera detta. Att se och bedöma till exempel utländska ID-handlingar eller hantera en situation där någon saknar ID-handlingar är en profession. Man kan inte devalvera arbetsuppgifter hur som helst bara för att läget är ansträngt, skriver förbundet.
Smuggling enda alternativet
Transportörsansvaret innebär också att asylsökande tvingas söka asyl där de befinner sig, säger Lisa Pelling.
– Kravet på att visa id för att gå på ett tåg till Danmark från Tyskland gör att asylsökande fastnar i Tyskland, trots att man kanske har vänner eller känner sig trygg i Danmark, i Sverige eller i till exempel Norge. Enligt Dublinförordningen har en asylsökande rätt att få sin sak prövad i ett EU-land där hen har anknytning, men det gäller i princip bara om det handlar om en medlem av kärnfamiljen.
Id-kontrollerna riskerar också att leda till att färre får skydd.
– Danmark har till exempel en lägre beviljandegrad för asylsökare än Sverige har, beviljandegraden skiljer sig mycket åt mellan olika europeiska länder, trots att alla EU-länder ska följa samma europeiska skyddsgrundsdirektiv.
Om Danmark inför id-kontroller blir det enda alternativet för den som vill ta sig till Sverige och inte har en nära familjemedlem i landet att smugglas in, säger Lisa Pelling.
– Svensk gränspolis förbereder sig redan nu för att man kommer att se ökad människosmuggling, bland annat i privata båtar. Det är en direkt konsekvens av de här reglerna.